V zime sa musia mať na pozore zvlášť tí majitelia áut, ktorí nemajú havarijné poistenie alebo pripoistenie havárie. Okrem spôsobenej škody na majetku a zdraví, ktorá je krytá povinným zmluvným poistením (PZP), im totiž hrozí škoda na ich vlastnom aute, skonštatoval finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Štatisticky je počet nehôd v zime nielen častejší ako v teplejších mesiacoch, ale najmä nehodovosť v tomto roku opäť narástla.

Pri šmyku a poškodení cudzieho auta je spôsobená škoda krytá z PZP. Výnimkou je podľa analytika zistený alkohol za volantom či zjavné nevenovanie sa šoférovaniu, ktoré v správe o nehode skonštatuje polícia. Rovnako úhrade škody bráni, ak niekoho auto nemá platnú technickú kontrolu a nevhodné pneumatiky, ako letné pri zimných podmienkach na ceste, resp. s dezénom zimných pneumatík menším ako tri milimetre.

Havarijné poistenie má vždy význam

„Pri nových autách by malo byť havarijné poistenie samozrejmosťou. Pri staršom aute je finančne výhodnejšie pripoistiť si vybrané riziká k povinnému zmluvnému poisteniu. Typicky je možné pripoistenie čelného skla, stretu so zverou či prírodných živlov. Pripoistenie pre prípad nehody je skôr výnimkou, nájsť sa dá v čiastočnom havarijnom poistení, ktoré typicky neobsahuje riziko krádeže, a preto je lacnejšie,“ hovorí Búlik.

Havarijné poistenie je vhodné pre každého držiteľa motorového vozidla, ktorý chce ochraňovať svoj majetok voči rôznym rizikám. Avšak jednoznačná odpoveď, dokedy sa „oplatí“ havarijne poisťovať automobil podľa finančných odborníkov neexistuje. Vo všeobecnosti sa havarijné poistenie odporúča uzavrieť najmä na nových vozidlách, ale sú aj prípady, kedy klientom finančne pomohlo aj pri desaťročnom alebo aj staršom aute. Havarijné poistenie má vždy význam, pokým všeobecná hodnota vozidla je vyššia ako doteraz zaplatené poistné za vozidlo.

„V prípade starších vozidiel je rentabilnosť havarijného poistenia závislá od typu vozidla, jeho značky ale najmä od aktuálnej trhovej hodnoty vozidla. Havarijné poistenie určite odporúčame pre nové vozidlá, pre neskúsených vodičov, ak často cestujete do zahraničia, ak auto klient potrebuje pre svoju prácu a výpadok by mu spôsobil problémy, alebo pre služobné vozidlá,“ uviedla hovorkyňa Uniqa poisťovne Beata Lipšicová.

Neoplatí sa pre staršie motorové vozidlá

Naopak, havarijné poistenie sa neoplatí pre staršie motorové vozidlá s nízkou trhovou hodnotou. „Ak má napríklad auto hodnotu 500 eur a poistenie klienta stoji 300 eur, pričom má dohodnutú spoluúčasť 165 eur, určite sa mu už neoplatí,“ pokračovala Lipšicová. Práve pre staršie vozidlá s nízkou trhovou hodnotou môže byť riešením povinné zmluvné poistenie s pripoisteniami, ktoré si môže klient sám zvoliť.

Ďalšie dôležité správy

Okruhlica Lubomir, CPLDZ
Neprehliadnite

Opití vodiči zvyšujú riziko nehôd, pomôcť môže viacero opatrení