Francúzska nezisková organizácia Agir pour l’Environnement analyzovala v spolupráci s dvoma laboratóriami prítomnosť nano- a mikroplastov v nápojoch Coca-Cola Original a Schweppes Indian Tonic. Zaujímalo ju, či sa ich množstvo mení v závislosti od toho, či boli plastové fľaše otvorené raz, desaťkrát alebo dvadsaťkrát.

Štúdia identifikovala v plastových fľašiach od Coca-Coly a Schweppesu šesť rôznych polymérov. Organizácia označila tieto výsledky za „prekvapivé“, pretože podľa výrobcov prichádzajú nápoje do kontaktu iba s dvomi polymérmi. Prvým je polyetylén v uzávere a druhým polyetyléntereftalát v tele fľaše.

Po prvom otvorení fliaš objavila neziskovka v litri Coca-Coly štyri mikročastice plastu, v litri Schweppesu 4,6 mikročastice. Po dvadsiatich otvoreniach identifikovala v rovnakom množstve kolového nápoja 46 mikročastíc a v toniku 62 mikročastíc. Všetky zistené mikročastice boli menšie ako 500 mikrometrov, pričom veľká časť bola menšia ako 100 mikrometrov. Neziskovka v oboch nápojoch objavila aj „veľké množstvo“ nanočastíc.

„Ručíme za bezpečnosť našich produktov,“ reagovala firma Coca-Cola prostredníctvom francúzskej agentúry AFP a uviedla, že podľa zdravotníckych agentúr neexistuje žiadny vedecký dôkaz, ktorý by naznačoval, že konzumácia plastových častíc je pre ľudské zdravie problematická. Podobný postoj zaujal aj Syndikát nealkoholických nápojov, do ktorého patrí aj Suntory Beverage & Food France – vlastník značky Schweppes vo Francúzsku. Ten pre denník Parisien uviedol, že všetky jeho obaly spĺňajú prísne požiadavky na kvalitu potravinárskeho stupňa stanovené francúzskymi a európskymi zdravotníckymi orgánmi.

Spoločnosť Coca-Cola vlastní licenciu na značku Schweppes v 21 európskych krajinách. V ďalších 22 európskych krajinách vrátane Slovenska spadá značka pod Schweppes International Limited so sídlom v Amsterdame, ktorá je dcérskou spoločnosťou japonskej firmy Suntory Beverage & Food.

Ďalšie dôležité správy

AZ19 archív Denver - Na archívnej snímke z 15. mája 2024 doručovacie vozidlo s logom spoločnosti Coca-Cola v juhovýchodnej časti Denveru. Americký výrobca nápojov v utorok zvýšil svoju prognózu zisku za celý rok 2024 po tom, ako v 2. štvrťroku dosiahol lepšie ako očakávané výsledky. Prispel k tomu silný dopyt po limonádach, energetických nápojoch a džúsoch. FOTO TASR/AP


FILE - The Coca-Cola logo adorns the side of a delivery truck May 15, 2024, in southeast Denver. Coca-Cola reports earnings o
Neprehliadnite

Coca-Cola ušla pred zdanením aj do Írska. Teraz jej hrozí 16 miliardová sekera