Európska komisia a zástupcovia pobaltských krajín sa vo štvrtok stretli v Tallinne, aby položili základný kameň pre terminál Ülemiste. Ten je kľúčovou súčasťou projektu „Rail Baltica“, ktorého cieľom je napojiť Estónsko, Lotyšsko a Litvu na európsku železničnú sieť prostredníctvom vysokorýchlostnej železnice.

Ceremoniálu sa zúčastnili lotyšský minister dopravy Kaspars Briškens, vedúca Oddelenia pre dopravu Európskej komisie Magda Kopczyńska, estónsky minister pre klímu Kristen Michal a zástupcovia litovského ministerstva dopravy, informuje portál Euractiv.

Projekt Rail Baltica zahŕňa výstavbu 870 kilometrov dlhej železničnej trate, ktorá bude spájať Tallinn s Vilniusom a prechádzať mestom Riga. Vďaka tomuto projektu sa skráti cesta z Estónska do Litvy z takmer 11 na štyri hodiny. Projekt takisto zníži počet nákladných áut jazdiacich medzi týmito tromi krajinami, pričom v súčasnosti po tejto trase denne prejde 1 500 nákladných vozidiel.

Projekt navyše umožní všetkým trom baltským štátom, aby ich železnice konečne spĺňali európske štandardy. Pre nekompatibilitu vagónov musia zatiaľ cestujúci z iných krajín EÚ medzi Poľskom a pobaltskými štátmi prestupovať na iný vlak. Rail Baltica má aj politický rozmer. Po dokončení projektu dôjde k prerušeniu železničného spojenia s Moskvou a posilneniu bezpečnosti pobaltských štátov, keďže umožní rýchly prevoz vojenského vybavenia.

Ďalšie dôležité správy

Slovensko patrí ku krajinám s najvyššou hustotou železníc na svete. Ostatné porovnania so svetom i Európou však nie sú žiadna sláva.
Neprehliadnite

Má lepšie železnice Francúzsko alebo Španielsko? Toto sú krajiny s najlepšou vlakovou dopravou