Všetky tieto ciele v istej podobe obsahuje aj rozpracovaný reformný dokument Učiace sa Slovensko. TRENDU to počas verejnej diskusie o dokumente na Ekonomickej univerzite v Bratislave povedal minister školstva Peter Plavčan. Rokovania s ministrom financií Petrom Kažimírom o budúcoročnom rozpočte pre školstvo sa začnú v júni.
Tri oblasti
Pedagógovia v regionálnom aj vysokom školstve by si mali podľa minuloročnej dohody so školskými odbormi od septembra polepšiť o šesť percent k aktuálnym tarifám, podľa P. Plavčana si to vyžiada 109 miliónov eur.
Základné školy na tento školský rok požiadali o peniaze na vyše 3 900 osobných asistentov, ministerstvo však našlo financie len na 1 700 osôb (15 miliónov eur). Na vykrytie všetkých požiadaviek na asistentov je podľa prepočtov rezortu potrebných ďalších 20 miliónov eur. O zavedenie povinnosti vykryť všetky požiadavky škôl na asistentov do zákona už tento rok bojovala aj opozícia, no neprešla cez odpor ministra financií a koaličnú väčšinu.
Verejná diskusia o reforme vzdelávania Učiace sa Slovensko - autori dokumentu a minister školstva Peter Plavčan Zdroj: Štefan Podolinský MŠVVŠ SR
Do tretice – s dobiehaním modernizačného dlhu základných a stredných škôl počíta program vlády z roku 2016. Rezort už v tejto oblasti vypracoval analýzu, ktorá mapuje potreby škôl a zodpovedajúce návrhy opatrení. Objem výdavkov zatiaľ rezort nezverejnil.
Predvolebný rok
Uvedené je dobrou správou vzhľadom na predpokladané zvýšenie financií pre školstvo. Ministrom uvádzané výdavky, o ktorých bude v lete rokovať s ministerstvom financií, však zjavne vyplývajú skôr zo starších úloh a zámerov rezortu (napríklad z programového vyhlásenia vlády), než by boli výsledkom dokumentu Učiace sa Slovensko. V podstate to znamená, že financovanie zámerov reformy treba očakávať najskôr v roku 2019 – rok pred voľbami.
Na druhej strane, minister P. Plavčan nevylučuje, že „niektoré úlohy, ktoré nepotrebujú finančné krytie, sa začnú plniť už tento rok“. Tiež treba povedať, že spomínané tri požiadavky – na platy, asistentov a modernizáciu - sú v súlade so zámermi reformného dokumentu.
Papier a realita
Financie považujú odborníci za kľúčovú výzvu pripravovaného materiálu, ktorý minister P. Plavčan v minulosti označil za najväčšiu reformu školstva za ostatné štvrťstoročie. Vyše dvestostranový dokument obsahuje desiatky ambicióznych opatrení a zámerov, ktoré majú okrem iného zvýšiť platy učiteľov na úroveň krajín OECD, materiálne a personálne umožniť školám výuku zameranú na individuálne potreby žiakov či zlepšiť prostredie škôl a prácu pedagógov tak, aby bola výučba aktuálna a deti zaujímala. Viacerí kritici upozorňovali na to, že aj v prípade Správy o stave školstva z dielne exministra Dušana Čaploviča ostali problémy napokon len spísané na papieri. „Obávame sa, či podobne ako v minulosti neostane len pri sľuboch,“ hovorí napríklad Branislav Kočan zo Slovenskej komory učiteľov. „Lepšie sa nám bude veriť, keď uvidíme konkrétne akčné plány rezortu na roky 2018 a 2019,“ uviedla predsedníčka Združenia základných škôl Slovenska Alena Petáková.
Aula Ekonomickej univerzity v Bratislave počas verejnej diskusie o reforme školstva Zdroj: Tomáš Nejedlý
Vaše pripomienky
Príprava dokumentu zatiaľ pokračuje s miernym sklzom – rezort chcel pôvodne predstaviť Národný program výchovy a vzdelávania do konca minulého roka. Ministerstvo v súčasnosti organizuje okrúhle stoly pre odborníkov a na pripomienkovanie dokumentu prizvalo aj širokú verejnosť. „Vidím veľký posun oproti minulému roku, keď boli stretnutia so stavovskými organizáciami emotívnejšie a bolo pri nich viac principiálneho odmietania. Teraz je dokument oveľa prepracovanejší, rokovania sú vecné a ak to mám hodnotiť podľa oficiálnych stanovísk stavovských organizácií, tak to smeruje k veľkej zhode,“ hovorí spoluautor reformného dokumentu Vladimír Burjan.
„Pripomienky sa priebežne zapracúvajú, následne pod patronátom školského výboru Národnej rady bude politický okrúhly stôl a záverečná redakcia dokumentu do konca mája,“ hovorí minister školstva P. Plavčan. Materiál zatiaľ obsahuje vyše tisíc pripomienok. Možnosť pridať svoju máte tu:
https://www.minedu.sk/verejne-pripomienkovanie/
K finálnemu dokumentu bude podľa P. Plavčana potrebné pripraviť akčný plán na roky 2018 a 2019 a menšie akčné plány, ktoré budú obsahovať konkrétne opatrenia rezortu.
Peter Plavčan a spoluautori reformy - zľava Emil Višňovský, Juraj Vantuch, Vladimír Burjan, Milan Ftáčnik a Ivan Juráš Zdroj: Tomáš Nejedlý
Dve miliardy
Programové vyhlásenie vlády, s ktorým prišla druhá vláda Roberta Fica v roku 2016, hovorí, že „vláda je rozhodnutá spojiť realizáciu zásadných vnútorných zmien s pravidelným medziročným zvyšovaním verejných zdrojov do výchovy a vzdelávania tak, aby celkový objem zvýšenia za volebné obdobie dosiahol dve miliardy eur“. Vlani minister P. Plavčan hovoril o víťazstve, keď rezort získal o dvesto miliónov eur viac ako v predošlom roku. Po zohľadnení prostriedkov ministerstva vnútra, pod ktoré v minulosti prešli viaceré školy a školské zariadenia (špeciálne a internátne školy, bilingválne gymnáziá, centrá pedagogicko-psychologického poradenstva), išlo až o tristo miliónov eur.
Na budúci kalendárny rok očakáva minister P. Plavčan navýšenie rozpočtových prostriedkov pre svoj rezort o ďalších 200 miliónov eur. V nasledujúcich dvoch rokoch by teda malo dôjsť k navýšeniu rozpočtu školstva ešte o takmer 1,5 miliardy eur.
Učiace sa Slovensko - verejná diskusia Zdroj: Tomáš Nejedlý