Ľudia v práci častokrát nie sú šťastní, napriek tomu ju nezmenia. Iní opustia zamestnanie za vidinou lepšieho platu, aj keď získajú len o desať eur naviac. Konzultantka marketingovej firmy Cube studio a lektorka Alena Mazánová v rozhovore pre Forbes približuje, ako spoločnosti môžu zlepšiť vzťahy so svojimi zamestnancami.
Alfou aj omegou je komunikácia
Alena Mazánová sa spočiatku v pôvodnej manželovej firme sústredila na marketing. Dnes je jej špecializáciou employer branding – návrh autentickej komunikácie značky zamestnávateľa.
„Na to, aby sme vo firme vytvorili funkčný koncept pre komunikáciu značky zamestnávateľa, potrebujeme do hĺbky poznať jej esenciu, hodnoty, ktorými spoločnosť žije, firemnú kultúru, motivácie zamestnancov a veľa ďalších,“ otvára tému odborníčka.
V oblasti komunikácie ako je employer branding to znamená zadefinovanie takzvaného EVP – employer value proposition. „Táto hodnota pre zamestnanca musí byť autentická, relevantná a odlišná od konkurencie,“ dodáva A. Mazánová.
Pre správne nastavenie komunikácie medzi vedením a pracovníkmi absolvuje konzultantka niekoľko rozhovorov s konateľmi firmy, vedúcimi oddelení, ale aj pracovníkmi z výroby. Výsledkom je niekoľkostranový report, ktorý obsahuje jednotlivé motivácie zamestnancov. Správa zahŕňa jednak pozitívne hodnotenia, ale aj problémové oblasti.
(Ne)vyhovujúca pozícia
Alena Mazánová sa v rozhovore zmieňuje napríklad o práci s ľuďmi z robotníckych profesií. Približuje, ako ich spoločné stretnutie vyzerá: „Rozhovory s nimi spravidla začínajú sťažovaním sa na plat, pracovné podmienky a podobne. (...) V prvej vlne by ste nechápali, prečo vôbec tí ľudia v tej firme pracujú.“
Podľa nej sa v spoločnostiach, pre ktoré pracovala, vždy našli dôvody a odpovede na dve základné otázky – prečo som sa tu zamestnal a prečo tu ostávam.
Zachovanie dobrých vzťahov na pracovisku a vzájomná komunikácia mnohokrát nestačia na to, aby zamestnanci ostali verní jednému zamestnávateľovi. Silnou motiváciou je ich finančné ohodnotenie.
„Podľa mňa úlohou manažmentu je nastaviť podmienky, aby sa ľudia v práci cítili docenení, a to nielen finančne. Ale aby sa necítili „byť len číslom“, aby rozumeli princípom a aby sa princípy aj dodržiavali. A to nie je o šťastí, skôr o spokojnosti a rešpekte,“ hovorí odborníčka.
Iné preferencie
Manažérske pozície uprednostňujú odlišné benefity. „Pri týchto pozíciách je dôležitá najmä náplň práce, ale i firemná kultúra, možnosť rastu, vplyv, možnosť cestovať, sloboda, kompetencie,“ dopĺňa A. Mazánová.
Mladších zamestnancov vie zaujať zodpovedný prístup firmy k životnému prostrediu či podpora CSR projektov. Avšak pri robotníckych alebo nízkopríjmových profesiách je plat na prvom mieste.