Maďarský premiér Viktor Orbán stavil na prechod k elektromobilom viac ako ktorýkoľvek iný európsky líder. Pod jeho vedením krajina od roku 2017 pritiahla investície v hodnote približne 20 miliárd dolárov súvisiace s elektromobilmi. Cieľom bolo vybudovať batériové kapacity rýchlejšie ako ktorákoľvek iná krajina na svete a dať ekonomike potrebný impulz. Trvá to dlhšie, než sa očakávalo, píše Bloomberg.
Výrazné spomalenie predaja drahších európskych elektromobilov a hroziaca obchodná vojna s Čínou škodia aj Maďarsku. Volkswagen, ktorý má v krajine významný závod, uviedol tento mesiac, že zvažuje zatváranie tovární a prepúšťanie zamestnancov. Maďarská priemyselná produkcia prudko klesla, pričom najviac utrpel automobilový a batériový priemysel.
Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov
Namiesto novej éry rastu Maďarsku hrozí ďalšia recesia práve v čase, keď V. Orbán čelí najvážnejšiemu politickému oponentovi za jeho 14-ročné pôsobenie. HDP sa v druhom štvrťroku znížil. „Tento hospodársky pokles prišiel pre Orbána v najhoršom možnom čase,“ povedala profesorka politológie a sociológie na Poľskej akadémii vied vo Varšave Edit Zgut-Przybylskaová.
Maďarsko, ktoré bude pol roka predsedať Rade EÚ, si stanovilo ako prioritu zvýšenie konkurencieschopnosti sektora elektromobilov. Hoci súčasné spomalenie nie je „ideálne“, je len dočasné, uviedlo ministerstvo hospodárstva. „Aj tie najkonzervatívnejšie odhady predpovedajú, že predaj elektromobilov bude dominovať na európskom trhu do roku 2035,“ uviedlo.
V obci Iváncsa je továreň SK on Hungary tretím závodom spoločnosti v Maďarsku a najväčším v Európe, pričom jej odhadovaná cena je 2,3 miliardy dolárov. Továreň bude mať kapacitu produkovať batérie s celkovou kapacitou 30 gigawatthodín, čo postačuje na napájanie 430-tisíc elektromobilov. Kedy dosiahne maximálnu produkciu, nie je ale jasné. Spoločnosť SK On posunula začiatok výroby o tri mesiace a znížila svoju prognózu.
Podľa starostu Iváncsy Tibora Molnára, ktorý sa pravidelne stretáva so zástupcami spoločnosti, sa pôvodne predpokladalo, že budú v prevádzke štyri výrobné linky z dvanástich, no dnes sa hovorí, že funguje možno len jedna. „Aj nás zaujíma, čo sa deje s batériovým biznisom,“ dodal T. Molnár, člen Orbánovej strany Fidesz.