Plán Európskej únie (EÚ) na zvýšenie počtu elektromobilov na cestách v tomto desaťročí až na päťdesiatnásobok v rámci zníženia emisií skleníkových plynov si bude vyžadovať investície vo výške 80 miliárd eur do nabíjacích staníc. Uviedla to v utorok vo svojej správe energetická skupina Eurelectric.

EÚ potrebuje, aby do roku 2030 jazdilo po jej cestách 30 miliónov alebo viac automobilov s nulovými emisiami, aby dosiahla svoj cieľ, ktorým je znížiť v tomto desaťročí emisie najmenej o 55 percent v porovnaní s úrovňami z roku 1990.

Podľa európskeho združenia výrobcov automobilov na konci roku 2019 jazdilo v bloku len asi 615-tisíc takýchto vozidiel. K dispozícii mali menej ako 250-tisíc verejných nabíjacích miest. Ich počet sa pritom musí do roku 2030 zvýšiť na 3 milióny, aby Únia splnila svoje zelené ciele, tvrdí správa Eurelectric.

Rozšírenie nabíjacej infraštruktúry si bude vyžadovať investície vo výške 20 miliárd eur do verejných nabíjacích staníc a 60 miliárd eur do súkromných, pokračuje správa. Ich počet je pritom v súčasnosti ,,hlboko pod cieľom", dodala správa. Podobné obavy vyjadrili aj zástupcovia automobilového priemyslu.

KK13 Londýn - Na snímke nabíjanie elektromobilu na ulici  v Londýne 18. novembra 2020. Britská vláda chce podľa medializovaných správ urýchliť prechod k elektromobilite. Premiér Boris Johnson uvažuje o zákaze predaja nových dieselových a benzínových áut vo Veľkej Británii už od roku 2030. FOTO TASR/AP
An electric car charges on a street charging port in London, Wednesday, Nov. 18, 2020. Britain says it will ban the sale of new gasoline and diesel cars by 2030, a decade earlier than its previous
Neprehliadnite

Nórsko je prvou krajinou, kde sa predalo viac elektromobilov

Eurelectric odhaduje, že do roku 2030 bude v EÚ vo vozových parkoch súkromných firiem aj verejných úradov približne 10,5 milióna elektrických vozidiel. V súčasnosti je to len 420-tisíc elektromobilov.

Rozmach elektronického obchodu počas pandémie ochorenia Covid-19 priniesol nový impulz do pretekov vo vývoji elektrických dodávkových a nákladných vozidiel, pretože momentálne je k dispozícii pomerne málo takýchto modelov.

Skupina Eurelectric vyzvala tiež EÚ, aby stanovila povinné kvóty pre výrobcov automobilov na predaj vozidiel s nulovými emisiami. EÚ v uplynulých rokoch použila normy emisií oxidu uhličitého (CO2) pre automobily na podporu predaja elektrických vozidiel a v priebehu tohto roka navrhne ich sprísnenie s cieľom urýchliť prechod k tzv. čistej doprave.