V rámci príprav na letné olympijské hry v Paríži už z výrobnej linky belgického pivovaru Anheuser-Busch InBev vychádzajú fľaše piva ozdobené piatimi olympijskými kruhmi. Od posledných letných olympijských hier vo francúzskom hlavnom meste uplynulo 100 rokov a mesto chce zanechať svoju stopu po predchádzajúcich olympijských hrách v Tokiu, ktoré sa konali na prakticky prázdnych štadiónoch v dôsledku pandémie choroby covid-19. A teraz bude mať podujatie, ktoré predstavuje vrchol ľudských športových úspechov, prvýkrát v histórii pivného sponzora na úrovni globálneho partnerstva. Oficiálnym pivom hier však bude Corona Cero, ktoré neobsahuje žiadny alkohol, uvádza agentúra Bloomberg.
Najväčší svetový pivovar sa rozhodol propagovať medzi miliardami športových fanúšikov výrobok s nulovým obsahom alkoholu, ktorý bol v Európe uvedený na trh len pred dvoma rokmi. AB InBev dúfa, že využije parížske hry, ktoré by mali byť jednou z najväčších marketingových akcií, aké kedy olympijské hry zažili, na zlepšenie svojej pozície v jedinej časti svetového pivného priemyslu, ktorá skutočne rastie.
Hodnota trhu s nealkoholickým pivom sa odhaduje na 13 miliárd dolárov a stále rastie. Značky od Heinekenu po Guinness a teraz aj Corona Cero sa snažia osloviť skupinu spotrebiteľov, ktorí dbajú o svoje zdravie a dúfajú, že im vytiahnu peniaze z peňaženiek. Do tejto skupiny patria mladí aj starší ľudia, ktorí sa chcú odpútať od kultúry konzumácie alkoholu.
Pivovarníci pracujú na receptoch, ktoré sa snažia kopírovať chuť a štruktúru skutočného piva. Heineken, Guinness a Budweiser sú teraz dostupné bez alkoholu a stovky malých pivovarov a novších značiek sa teraz zameriavajú na tento trh.
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti AB InBev Michela Doukerisa je to jednoduché: „Spotrebiteľ sa zmenil.“
Nealkoholické pivo alebo pivo s obsahom alkoholu nižším ako 0,5 percenta tvorí len malú časť trhu. Podľa údajov spoločnosti GlobalData Plc.GlobalData sa ročne uvarí 31,4 milióna hektolitrov nealkoholického piva, čo je len zlomok v porovnaní s 1,93 miliardy hektolitrov uvareného alkoholického piva. Od roku 2018 však ročná miera rastu predaja nealkoholického piva dosahuje v priemere 3,6 percenta, zatiaľ čo v prípade alkoholického piva je to len 0,3 percenta.Podľa údajov analytickej spoločnosti Gallup v súčasnosti v USA 62 percent ľudí vo veku 18 až 34 rokov tvrdí, že pije pivo, pričom na začiatku tisícročia to bolo 72 percent. To sú čísla, ktoré spoločnosti nemôžu ignorovať.
Športové akcie sa často stávajú miestom propagácie pív s nula percentami alkoholu, upozornila analytička výskumnej firmy IWSR Susie Goldspinková. Pre pivné spoločnosti to má širší prínos. Ich bezalkoholové verzie majú často rovnaký názov a označenie ako pôvodné pivo. Tieto akcie tak zvyšujú povedomie o značke a umožňujú firmám obchádzať stále prísnejšie obmedzenia reklamy na alkohol.
Olympijské hry sú súčasťou trendu propagácie bezalkoholových pív prostredníctvom športu. Napríklad spoločnosť Heineken propagovala tieto pivá vo Formule 1 alebo Diageo propagovala Guinness na ragbyovom turnaji Six Nations. Carlsberg minulý rok na cyklistických pretekoch Tour de France rozdal 400 000 plechoviek francúzskeho nealkoholického piva Tourtel Twist. A chystá sa s ním aj na olympijské hry v Paríži ako s oficiálnym pivom Paríža a Francúzska.
Spoločnosť American Athletic Brewing, ktorá predáva len nealkoholické nápoje, tvrdí, že sponzorstvo olympijských hier prospieva celej kategórii. „Niekedy na to, aby sa veci pohli dopredu, potrebujete väčších hráčov, ktorí pomôžu zvýšiť povedomie,“ hovorí spoluzakladateľ spoločnosti John Walker.
Nápojové spoločnosti musia naliehavo držať krok s meniacimi sa trendmi, ktoré sa už pre mnohé podniky ukázali ako smrteľné. Podľa Britského združenia pre pivo a krčmy (British Beer and Pub Association) bolo v Británii za posledné desaťročie zatvorených viac ako 7 000 barov. Svoju úlohu tu zohrali dane za alkohol, nájomné, náklady a regulácia, ako aj meniace sa spotrebiteľské návyky. Podľa GlobalData je lídrom na svetovom trhu s nealkoholickým pivom Heineken 0,0. Ďalšími veľkými značkami sú japonská Suntory All-Free a Brahma 0,0, ktorú vlastní AB InBev.
Najstarší nepretržite fungujúci pivovar v Nemecku vyrába nealkoholické pivo od začiatku 90. rokov 20. storočia. V roku 2020 vďaka rastúcemu dopytu bavorský Weihenstephan viac ako zdvojnásobil svoju výrobnú kapacitu nealkoholického piva a dnes jeho nealkoholické pšeničné pivo tvorí takmer desať percent predaja a je tretím najpredávanejším produktom.
Všetka propagácia na celom svete by však bola zbytočná, keby toto pivo nebolo dobré. Donedávna bola chuť nealkoholického piva v porovnaní s originálom slabá a spotrebitelia s ním neboli spokojní. Pivovarníci riešili technický rébus: ako dosiahnuť správnu chuť bez alkoholu? Zastaviť tvorbu alkoholu v pive počas procesu kvasenia alebo ho odstrániť až po uvarení plnej verzie? Podľa predsedu predstavenstva Boston Beer Company Jima Kocha nastal chuťový prelom až v posledných rokoch, keď pivovarníci prišli na proces nízkoteplotnej destilácie.
Pivo Heineken 0.0 sa vyrába z vody, jačmenného sladu, chmeľových extraktov a kvasníc, teda z tých istých surovín, z ktorých sa vyrába alkoholické pivo Heineken. Alkohol sa odstráni pomocou vákuovej destilácie. Následne sa pridajú späť prírodné chute a arómy, aby sa chuť priblížila pôvodnej.
„Niekoľko rokov som odmietal začať vyvíjať pivo Heineken 0.0,“ povedal hlavný sládok spoločnosti Heineken Willem van Waesberghe. „Pretože som nikdy neochutnal žiadne dobré,“ dodal.
Spoločnosť AB InBev čoskoro predstaví podrobnosti svojej kampane, ktorá, ako dúfa, urýchli rast predaja nealkoholického piva.
Ďalším krokom bude čapovať nealkoholické pivo, čo by malo zvýšiť predaj v baroch a urobiť tento nápoj spoločensky prijateľnejším. Je to technická výzva a pivovarníci pracujú na jej vyriešení.
„Je to ako s ružovým vínom, na juhu Francúzska je vždy lepšie ako doma,“ hovorí van Waesberghe. „A v bare ho máte radi čapované, dáva vám to pocit autenticity,“ dodáva.