Pivo v Londýne aj v ďalších európskych mestách často tieklo do kanála, keď puby, krčmy, pohostinstvá a ďalšie podniky čapujúce zlatý mok museli pre pandémiu koronavírusu zavrieť.
Majitelia týchto prevádzok sa teraz, po uvoľňovaní blokád, obávajú, ako zvládnu nástup do už začatej sezóny a ako správne naštartujú leto napriek obmedzeniam.
Bary totiž nebudú môcť byť preplnené ako kedysi. Každá krajina prijala vlastné nariadenia, ako čo najvhodnejšie zaistiť sociálny odstup zákazníkov pri ich pobyte vo vnútorných priestoroch.
Britské pivo potrebuje pomoc
Matt Ward, majiteľ londýnskeho baru White Horse, hovorí pre agentúru Bloomberg, že tamojšie opatrenia ho donútia znížiť obsadenosť až o 90 percent. „Snažím sa zostať pozitívny, ale vrátiť sa do čias, aké boli predtým, so sociálnym odstupom, to jednoducho nemôžete urobiť v krčme, ako je tá moja.“
Britské združenie pre pivo a krčmy predpovedá, že až 40 percent zo 47-tisíc tamojších pubov už nikdy neotvorí bez finančnej podpory vlády. „Pohostinstvá a pivovarníctvo v Spojenom kráľovstve sú uprostred existenčnej krízy,“ upozornila generálna riaditeľka združenia Emma McClarkin v otvorenom liste adresovanom vláde, v ktorom požadujú štátne dotácie.
Opätovného otvorenia pohostinstiev sa nevedia dočkať také pivovarnícke giganty ako sú Anheuser-Busch InBev, Carlsberg aj Heineken. Reštaurácie, bary a kaviarne totiž znamenali pred pandémiou asi polovicu príjmov pivovarníkov vo väčšine Európy. Ich zatvorením padli na kolená.
Tak napríklad najväčšia pivovarnícka spoločnosť na svete Anheuser-Busch InBev (AB InBev), ktorá vlastní také známe značky piva, ako Budweiser, Corona či Stella Artois, začiatkom mája oznámila, že za prvý kvartál vykázala čistú stratu 2,25 miliardy amerických dolárov (2,08 miliardy eur). Pokles objemu predaja bol -9,3 percenta.
A v nasledujúcom štvrťroku spoločnosť očakáva ešte väčší pád. V apríli sa totiž globálny odbyt znížil o 32 percent, najmä v dôsledku rozsiahlych blokád súvisiacich s pandémiou nového koronavírusu. Nepomáha tomu ani zrušenie takých veľkých podujatí ako je Oktoberfest. Pivovarnícky priemysel tak čelí jednej z najťažších výziev.
Presun do retailu nepomohol
Potvrdzujú to aj čísla pivovarníckej spoločnosti Heineken Slovensko. Podľa nedávno zverejnených údajov v TASR zaznamenala v dôsledku opatrení súvisiacich s koronavírusom 95-percentný pokles predaja v HORECA segmente. Ten tvorí necelú tretinu objemu ročného predaja v rámci pivného trhu na Slovensku.
Faktom je, že v dôsledku koronakrízy sa časť konzumentov z HORECA segmentu presunula do retailu. „Tento stav však môže byť skreslený, keďže spotrebitelia v posledných týždňoch v obave z karantény uprednostňovali väčšie zásobovacie nákupy. Na druhej strane, z hľadiska objemu predaja nárast v retaile nevykompenzoval pokles predaja v HORECA segmente, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať,“ hovorí generálny riaditeľ slovenského Heinekenu Rene Kruijt.