„Niektoré posádky nie sú ani dnes schopné nasadenia z dôvodu smútku a veľkej emocionálnej záťaže. Spoločnosť má pre to pochopenie, kolegovia stratili v posádke havarovaného stroja časť dobrých priateľov,“ uviedli aerolinky v tlačovom vyhlásení.
V utorok popoludní už Germanwings zrušili približne 30 spojov, pretože ich posádky odmietli po nehode letieť.
Dnes Germanwings odvolali jeden let, na ďalších 40 využijú lietadla a posádky ďalších firiem. Aerolinkám pomôže materský koncern Lufthansa aj konkurenčné firmy Air Berlin a TUIfly.
Porucha počítača? Pokles tlaku? Terorizmus?
Nemecká tlač špekuluje o príčinách utorkového zrútenia Airbusu A320 spoločnosti Germanwings a pripomína v tejto súvislosti problémy s palubným počítačom, ktoré mal iný typ Airbusu vlani v novembri. Médiá sa tiež zaoberajú šokom, aký tragédia spôsobila, a kritizujú senzáciechtivosť niektorých reportérov.
„Nešťastie pripomína, ako takmer došlo ku katastrofe pri lete Airbusu A321 z Bilbaa do Mníchova v novembri 2014,“ napísal server Spiegel Online. „Senzory na trupe vtedy zamrzli a dodávali zlé dáta o postavení stroja. Palubný počítač potom začal strmý zostup. Len vďaka skúsenosti pilota nedošlo k nehode, pretože počítač vypol a prevzal kontrolu nad lietadlom,“ pripomenul.
Najčítanejší nemecký denník Bild okrem poruchy počítača špekuluje i o možnom náhlom poklese tlaku v kabíne. Piloti podľa denníka mohli chcieť rýchlym zostupom zabezpečiť dosť vzduchu pre cestujúcich, ale manéver nezvládli. Denník tiež nevylučuje možnosť teroristického útoku, hoci ju už skôr odmietli nemecké úrady.
Podľa denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung je nutné príčinu katastrofy čo najrýchlejšie zistiť. „Všetky diely, pri ktorých je podozrenie, že by mohli z Airbusu A320 urobiť nebezpečné lietadlo, musia byť okamžite vymenené,“ apeluje denník. Pripomína, že A320 je najúspešnejší modelový rad európskeho výrobcu lietadiel Airbus a že aerolinky po celom svete používajú k letom na krátku a strednú vzdialenosť zhruba 3 700 týchto strojov.
Hyeny o vlkoch
Denník Süddeutsche Zeitung sa zaoberá spravodajstvom o leteckej katastrofe a odsudzuje senzáciechtivosť niektorých reportérov. Vadia mu najmä prílišné detaily, s ktorými niektoré televízie prichádzali. „Napríklad keď jeden z reportérov uvádza, že práce na mieste zrútenia budú na noc prerušené a rozpráva o vlkoch, ktorí sa tam v horách pohybujú. A mohli by teraz zožrať časti tiel. Môžeme len dúfať, že sa žiadni príbuzní obetí v tento deň nepozerajú na televíziu,“ napísal denník.
Na pozostalých po obetiach sa zameriava denník Die Welt. „Smrť toľkých ľudí pri zrútení lietadla vyvoláva nielen zdesenie, ale aj prázdnotu. Je oveľa bolestivejšie, pretože nešťastie vtrhlo do života tak náhle,“ napísal denník v komentári, ku ktorému pripojil telefónne čísla na psychologickú pomoc pre pozostalých.
Jedna je skrinka je poškodená, druhú hľadajú
Prehľadávanie trosiek a vyslobodzovanie obetí utorkového leteckého nešťastia vo Francúzsku bude z dôvodu náročnosti terénu trvať niekoľko dní. Oznámili to francúzski záchranári.
Havária Airbusu A320, ktorý letel z Barcelony do Düsseldorfu, si vyžiadala životy všetkých 150 ľudí na palube. Čierna skrinka, ktorá bola v utorok objavená, je záznamom z letovej kabíny. Je poškodená, ale môžu sa z nej získať dôležité informácie, uviedol francúzsky minister vnútra. Po druhej skrinke sa stále pátra.
V oblasti nehody je teraz viacero horských záchranárov, ktorým pomáha vyše 300 policajtov a 380 hasičov. Miesto tragédie vo výške 2-tisíc metrov nad morom je ale veľmi zle dostupné a záchranárov pri troskách vysádzajú helikoptéry. Lekár Frédéric Jeanpetit, ktorý sa v utorok dostal k troskám medzi prvými, vypovedal, že kusy stroja sú rozosiate na ploche 200-krát 600 metrov. Podľa portálu The Telegraph tiež povedal, že nevidel žiadne celé ľudské telá, len časti.
S vyslobodzovaním tiel záchranári v stredu podľa DPA zrejme nezačnú, teraz sa sústredia na pátranie po druhej čiernej skrinke. Naďalej tiež pokračuje zabezpečenie miesta tragédie a s tým súvisiace podrobné fotografické zdokumentovanie trosiek. Súčasťou dnešných prác je tiež lokalizácia častí motorov.
Záchranné práce vedľa ťažko prístupného terénu francúzskych Álp komplikuje aj nepriaznivé počasie. V noci pršalo a snežilo, čo znamená, že povrch svahu tvorený pieskom a kamením je mimoriadne klzký. Podľa meteorológov sa počasie zlepší vo štvrtok. Dnešné poveternostné podmienky však vyhovujú letom helikoptér.