Tatry zažívajú po dvoch pandemických rokoch konečne sezónu bez akýchkoľvek obmedzení. Ako sa vyrovnávajú s energetickou a inflačnou krízou? Pomôže 10% DPH? Rozprávali sme sa s Petrom Mudrým, riaditeľom najstaršieho tatranského Hotela Lomnica, ktorý len nedávno oficiálne získal piatu hviezdu kvality. 

Ako je možné, že v dnešných krízových časoch, keď mnoho prevádzok a hotelov padá na kolená, vy získate najvyššiu - piatu hviezdy kvality?
S myšlienkou piatej hviezdy sme sa pohrávali už dlhšie, nakoľko od začiatku otvorenia hotela sme svoje služby smerovali k poskytovaniu najvyšších štandardov. Pokiaľ máte skvelý tím ľudí, ktorí krízové časy berú ako príležitosť, tak sa dá dosiahnuť aj zdanlivo nemožné. Veľmi silnou motiváciou pre nás boli aj pozitívne recenzie našich klientov. Ich spätná väzba je pre nás veľmi dôležitá, a práve vďaka nim sme vstúpili do nového konceptu boutique hotela s 5-hviezdičkovými štandardmi. Samozrejme, pristupujeme k tomu s pokorou. Hotel Lomnica nie je súčasťou žiadnej hotelovej siete, preto jeho ambíciou ani nie je porovnávanie sa s najznámejšími a najluxusnejšími značkami. Svoje poslanie má zadefinované jednoducho – pokračovať vo svojej 129-ročnej histórii, autentickom hodnotovom dedičstve predkov a v maximálnej možnej miere uspokojovať aj tie najnáročnejšie požiadavky hostí.

Päťhviezdičkový Hotel Lomnica, nazývaný aj „Prvá dáma Tatier“, je národnou kultúrnou pamiatkou.
Zdroj: Hotel Lomnica/Marek Hajkovský
Päťhviezdičkový Hotel Lomnica, nazývaný aj „Prvá dáma Tatier“, je národnou kultúrnou pamiatkou.

Piatu hviezdu získal Hotel Lomnica na sklonku minulého roka. Ako to prijali hostia?
Tešíme sa z veľmi pozitívnych reakcií stálych klientov, je to uznanie, že sme si toto ocenenie zaslúžili už dávnejšie. Mnohé naše služby sú už dlhodobo na úrovni 5 hviezd. Najobľúbenejšou novinkou je večerná odostieľka, počas ktorej hosťom personál pripraví izbu a posteľ na večerný relax a spánok. Inak príjemným prekvapením pre nás bol príchod zahraničnej klientely aj z exotiky, napríklad z Panamy, alebo USA. Veľmi sa im u nás zapáčilo a plánujú sa k nám vrátiť. Prilákala ich práve päťhviezdičková kategória a tiež boli uchvátení z našej gastronomickej ponuky, vraj by sme si zaslúžili k piatim hviezdičkám aj michelinovskú.

A čo vy nato?
Je to výzva a boli by sme nesmierne radi, keby sa nám to na Slovensku podarilo, nemáme to však len vo vlastných rukách.

Aký bol pre hotelierov tzv. „zlatý týždeň“ vo Vysokých Tatrách?
Ani zďaleka nebol taký, ako pred koronou. Vo všeobecnosti, počas pandémie nastúpil silný trend ubytovania v apartmánoch. Ľudia si na to zvykli. Ubytujú sa na súkromí, využívajú len čiastkové hotelové služby, ako je napr. wellnes, reštaurácia či kaviareň. Väčšina rezervácií prichádza na poslednú chvíľu. V stredu je obsadenosť na víkend 30 % a v piatok sa to  zmení na 70 %. To sa pred koronou nedialo. Vedeli sme plánovať dopredu, teraz je to zo dňa na deň. Zmenila sa tiež štruktúra pobytov. Ľudia prichádzajú na dve, maximálne tri noci. Je to omnoho väčšia záťaž na prevádzku, nasadenie a rozloženie pracovnej sily. Keď to rozmením na drobné, je to omnoho viac nárazového prania, viac ľudí sa otočí v reštaurácii, potrebujeme viac personálu na 2-3 dni a potom pár dní zase nie. Návštevnosť je veľmi nevyrovnaná.

Tradičné receptúry v modernom štýle - gastronomický koncept Hotela Lomnica je postavený na špičkových surovinách.
Zdroj: Hotel Lomnica/Marek Hajkovský
Tradičné receptúry v modernom štýle - gastronomický koncept Hotela Lomnica je postavený na špičkových surovinách.

Ako to vyzerá teraz, v polovici januára?
Teraz akoby udrelo. Tatry sú prázdne. Väčšinou sa po Troch kráľoch vyprázdnia, ale že by bolo až také ticho, to som ešte nezažil. Chodím po meste a vidím prázdne parkoviská, prázdne reštaurácie, mesto sa úplne vyľudnilo.

Vrátia sa niekedy zlaté predkoronové časy? Mnohým dnes stačí kratšie ubytovanie, alebo bývanie v apartmánoch. Je šanca, že sa ešte zmení zmýšľanie hostí?
Bodaj by, ale ja osobne si myslím, že to potrvá ešte nejaký čas. Podpísalo sa to napr. aj na après-ski baroch, ktoré po iné roky praskali vo švíkoch. Kedysi ľuďom spríjemňovala návštevu živá kapela či saxofonista, teraz ledva hrá reprodukovaná hudba. Hostia si odvykli a aj prevádzky sa prispôsobili. Začarovaný kruh. Prevádzky neponúkajú služby ako bolo zvykom, lebo si myslia, že nebudú ľudia a ľudia nechodia, lebo nie je čo robiť v prevádzkach. Ani počasie nám aktuálne nepraje, je tu odmäk, druhý januárový týždeň je 8 stupňov. To si v Tatrách nepamätám.

Ako teda fungujú prevádzky?
Skončil sa najvyťaženejší zimný týždeň, hostia odišli a mnoho prevádzok šlo do obmedzeného režimu. Niektoré hotely nechávajú personál čerpať dovolenky. Nárast cien energií je extrémny, podnikanie je omnoho komplikovanejšie ako v minulosti. Segment HORECA počas korony neskutočne utrpel. Rôzne obmedzenia, zatváranie, otváranie, chaos, to všetko spôsobilo, že ľudí pracujúcich v tejto oblasti zreteľne ubudlo. Máme nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Aj preto napr. náš hotel rozbehol duálne vzdelávanie, vychovávame študentov, poskytujeme kvalitnú odbornú prax. Tunajší cestovný ruch však potrebuje silný, štátom podporovaný marketing. Z vlastných zdrojov to nedokážeme ťahať.

Štát pomáha gastru od 1. januára zníženou 10 % DPH. Čo to spravilo s vašimi službami, pomohlo vám to?
Ťažko je teraz vyhodnocovať, či nám to pomôže. Od 1. januára je síce 10 % DPH, ale na druhej strane je mnohonásobný nárast ceny elektrickej energie a ďalších vstupov. Teraz budeme musieť v prvom rade vyprodukovať peniaze, aby sme pokryli elementárne náklady, obrazne povedané, že „svietime, kúrime“. Nie je šanca, aby hotelierov 10 % DPH oslobodila od problémov.

Aký očakávate rok 2023?
Budúcnosť je nepredvídateľná. Všetko je veľmi neisté. Firmy len pomaly nabiehajú na medziobdobie medzi sezónami, kedy v tomto čase bývalo spravidla veľa kongresov a eventov. Aj oni zjavne čakajú, ako sa bude stabilizovať situácia s energiami a infláciou. Až leto nám ukáže, aký bude zvyšok roka. Pokiaľ ide o najbližšie obdobie, nádej vidím v jarných prázdninách. Ak bude počasie takto pokračovať, Tatry budú zrejme jediné miesto na Slovensku, kde si budú môcť rodiny zalyžovať, a preto by mohli byť naplnené. Tatry majú čo ponúknuť, aj u nás pribudol nový skvost.

Unikátna replika korunovačnej róby cisárovnej Sissi je súčasťou umeleckého zbierkového fondu hotela.
Zdroj: Hotel Lomnica/Marek Hajkovský
Unikátna replika korunovačnej róby cisárovnej Sissi je súčasťou umeleckého zbierkového fondu hotela.

Myslíte korunovačné šaty cisárovnej Sissi?
Áno, ide o unikátnu repliku korunovačných šiat cisárovnej Sissy, ktoré pribudli do umeleckého zbierkového fondu Hotela Lomnica. Len za prvý mesiac si túto ikonickú róbu  prišlo pozrieť viac ako 30 000 návštevníkov. Ľudia sa u nás môžu pokochať nielen šatami, ale aj galerijnou zbierkou významných slovenských výtvarných diel v ostatných priestoroch hotela. Sprístupnili sme všetkých 600 obrazov. Sme jediný hotel na Slovensku, ktorý disponuje takouto unikátnou a vzácnou galériou.

Hotel Lomnica bude mať budúci rok 130 rokov. Máte už 5 hviezdičiek, kam sa chcete posunúť ďalej?
Pre nás je najdôležitejšie, aby sme ako tím robili prácu, ktorá nás napĺňa, poskytovali hosťom maximálnu individuálnu starostlivosť a aby sme sa neustáli zlepšovali. Pre nás hosť nie je hosťom, ale stáva sa súčasťou našej rodiny. Našim krédom je návrat k hodnotám, ľudskosti, k spomaleniu a skutočnému prežívaniu. Radi by sme boli trendsetterom v cestovnom ruchu a hospitality segmente na Slovensku. Preto by sme sa chceli posunúť aj v poznateľnosti. Aby každý na Slovensku pri mene Hotela Lomnica vedel, že sme najstarší tatranský hotel s unikátnym príbehom, geniom loci, jedinečnými službami, gastronómiou a ďalšími službami. A že za všetkým tým stoja nadšenci, ktorí hotelierstvo nevnímajú len ako živobytie, ale cítia v ňom oveľa hlbší zmysel.   

Peter Mudrý, riaditeľ Hotela Lomnica

Špičkové svetové skúsenosti z oblasti gastra a hotelierstva získal počas ôsmich rokov práce v austrálskom Sydney, kde pracoval vo viacerých top reštauráciách, aj v riadiacej pozícií general manažéra. Medzi jeho hosťami boli známe osobnosti ako Jackie Chan, Russel Crowe či John Legend. Dnes pôsobí ako riaditeľ Hotela Lomnica a Kaštieľa Pálffy v Svätom Jure, ktoré patria do skupiny ZAR. V jej portfóliu sú aj značky VIAJUR, Kuulinnair, Selaví, Pálffy Brauerei, či Hey You.

Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah článku považuje za prínosný pre čitateľa.