Finančné uzatvorenie projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na stavbu časti diaľnice D1 na severe Slovenska sa pravdepodobne opäť oddiali. ČTK to dnes povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič. Peniaze na vybudovanie asi 75 kilometrov cesty mali byť po viacerých posunoch termínu zabezpečené do utorka. Rozbeh prác zatiaľ brzdia výhrady Európskej komisie (EK) k výstavbe v blízkosti chránených území.
,,Je tam pravdepodobne odklad," poznamenal Jurikovič. Druhý diaľničný PPP projekt by sa mal finančne uzatvoriť o niekoľko dní, doplnil. Hovorca odhadol, že peniaze na stavbu diaľnice od Dubnej Skaly smerom na Košice by mohli byť zaistené po konzultáciách expertov z oblasti životného prostredia do konca mája.
Finančné uzatvorenie projektu oddialil podmienečný súhlas Bruselu s úverom Európskej investičnej banky (EIB), ktorá je pripravená uvoľniť na stavbu cesty miliardu eur. Komisia však zatiaľ súhlasila len s poskytnutím časti pôžičky na budovanie tých úsekov, ktoré nie sú v blízkosti chránených území. Čiastočný súhlas EK na rozbeh prác však nestačí.
Finančné uzatvorenie projektu bolo pôvodne naplánované na polovicu októbra 2009. Termín bol však viackrát posunutý, získanie peňazí totiž komplikovala ťažšia dostupnosť úverov pre opatrnosť bánk v čase svetovej hospodárskej krízy.
Štát by za postavenie a prevádzku diaľnice mal konzorciu pod vedením francúzskej firmy Bouygues postupne zaplatiť okolo deväť miliárd eur. Súčasťou združenia sú aj slovenské stavebné spoločnosti Váhostav a Doprastav. Vláda čelila kritike opozície, podľa ktorej je budovanie ciest prostredníctvom PPP projektu predražené.
Vláda premiéra Roberta Fica (Smer-SD) chce PPP projektmi urýchliť výstavbu ciest v krajine. Diaľničné prepojenie Bratislavy s Košicami chcela dobudovať s výnimkou technicky náročných úsekov s tunelmi do roku 2010. V krajine sa zatiaľ podarilo spustiť jediný PPP projekt, a to chýbajúce úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
Foto na titulke - Vlado Benko