Spoločnosť Meta začne používateľom Instagramu v EÚ účtovať mesačný predplatiteľský poplatok vo výške 14 dolárov, ak chcú mať k mobilovej aplikácii prístup bez toho, aby dovolili spoločnosti využívať ich osobné údaje na účely cielenej reklamy. Americký technologický gigant bude takisto účtovať dokopy 17 dolárov za používanie Facebooku a Instagramu na počítači. Na základe zdrojov oboznámených s plánmi firmy o tom informujú The Financial Times.
Meta sa k zmenám rozhodla pristúpiť po rokovaniach s regulačnými orgánmi EÚ, ktoré sa snažia obmedziť spôsob, akým veľké technologické spoločnosti zarábajú na dátach, ktoré od používateľov získavajú zadarmo. Ide tak o priamy útok na spôsob, akým giganti ako Meta a Google generujú zisky.
K zavedeniu poplatkov by mohlo dôjsť v priebehu niekoľkých týždňov, pretože Meta musí do konca novembra vyhovieť rozhodnutiu luxemburského súdu z tohto roku, podľa ktorého Facebook nedokáže odôvodniť použitie osobných údajov na účely cielenej reklamy bez súhlasu používateľov. Súd firme navrhol, aby preskúmala možnosti predplatného.
Podľa plánov, ktoré Meta prerokovala s regulačnými orgánmi v Bruseli a Írsku, by gigant ponúkol verziu Instagramu a Facebooku bez reklám tým používateľom, ktorí sú za aplikácie ochotní zaplatiť alebo súhlasiť s cielenými reklamami generovanými na základe ich osobných preferencií.
„Základné práva nemôžu byť na predaj,“ reagoval na margo noviniek rakúsky aktivista za ochranu súkromia Max Schrems. „Čo bude ďalej? Budeme platiť za právo voliť alebo právo na slobodu prejavu? To by znamenalo, že tieto práva budú môcť v čase, keď má veľa ľudí problém vyžiť, využívať iba bohatí,“ neskrýval svoje rozhorčenie aktivista.