Banskobystrický krajský poslanec Ondrej Lunter tak reagoval na vyjadrenia premiéra Petra Pellegriniho v diskusnej relácii televízie TA3 v nedeľu 15. apríla. Premiér odkázal predsedom krajských samospráv, aby najskôr efektívne minuli 255 miliónov eur z európskych peňazí.

„Banskobystrický kraj má k dispozícii 41 miliónov a nemá hotový ani jeden projekt. Ani v jednom kraji nie je ukončené verejné obstarávanie. Odkazujem našim županom, máte k dispozícii 255 miliónov eur, najprv ukážte, ako ich viete efektívne minúť a potom si sadneme za stôl a budeme hovoriť, koľko vám ako vláda ešte dáme,“ uviedol P. Pellegrini.

Eurofondy nedostanú

Syn župana a poslanec O. Lunter však vysvetľuje, že rozpočty krajov v kombinácii s eurofondami na opravy všetkých havarijných úsekov nebudú postačovať.

„Je skrátka fakt, že ani prostriedky krajov, ani prostriedky z eurofondov na dobehnutie tohto obrovského technologického dlhu nepostačia. Prostriedky z eurofondov sú určené na väčšie modernizácie ciest, ktoré spĺňajú presné podmienky operačného programu. Len časť ciest II. a III. triedy však tieto podmienky plní a k dispozícii je len obmedzené množstvo financií,“ uviedol.

Požadovaných 320 miliónov eur na tri roky má byť určených pre tie cesty, ktoré opraviť z fondových prostriedkov nie je možné. Ani keby všetky kraje vyčerpali alokované zdroje hneď zajtra, väčšina poškodených ciest stále ostane v nevyhovujúcom a havarijnom stave.

Ako vznikla iniciatíva

Podľa O. Luntera sa kritický stav infraštruktúry regiónov Slovenska musí stať národnou prioritou. „Bol by som nerád, keby sa naša iniciatíva skončila zbytočnou mediálnou prestrelkou. Pána premiéra oslovím ešte raz a verím, že nájdeme spoločnú reč - a hlavne spoločné skutky v prospech ľudí žijúcich v regiónoch našej krajiny,“ dodal O. Lunter.

Kritický stav ciest druhej a tretej triedy na Slovensku podnietil primátorov a poslancov krajských zastupiteľstiev spojiť sa v rámci iniciatívy Cesty pre Slovensko. Vo svojej výzve a liste adresovanom predsedovi vlády žiadali vyčlenenie 320 miliónov eur na cesty druhej a tretej triedy.

Spolu s prostriedkami z krajských rozpočtov a Európskej únie by tak podľa iniciatívy mohli byť v krátkom čase opravené všetky regionálne cesty v havarijnom stave.