Premiér zvolal na pondelok stretnutie s ministrom financií Ladislavom Kamenickým (Smer-SD), ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd), ministerkou vnútra Denisou Sakovou a ministrom hospodárstva Petrom Žigom (obaja Smer-SD).

Zdôraznil, že sú oblasti, o ktorých sa dá rokovať, avšak na vec sa treba pozrieť komplexne. Podotkol však, že nedovolí, aby si niekto bral za rukojemníkov občanov Slovenska.

Zúčastnil sa na ňom aj prezident Policajného zboru M. Lučanský. Cieľom bolo informovanie o rokovaniach z minulého týždňa s autodopravcami, ale aj o aktuálnej situácii v doprave na Slovensku. P. Pellegrini poznamenal, že štrajk je organizovaný skupinou ľudí niekoľko týždňov pred voľbami s vedomím, že v takomto krátkom čase nie je možné prijať zásadné zmeny.

Výber mýta sa nezastaví

„Tento štrajk vôbec nepovažujem za náhodu,“ myslí si. Predpokladá, že autodopravcovia, ak im ide o výsledok, budú chcieť rokovať. Zdôraznil, že „absolútne odmieta“ vypnutie mýtneho systému a zastavenie výberu mýta na slovenských cestách.

„Nikdy nedopustím, aby sme ohrozili dopravu na slovenských cestách, ktoré sú už teraz preplnené, a nikdy nedopustím, aby sa takýmto spôsobom stalo Slovensko 'eldorádom' pre všetkých zahraničných kamionistov, ktorí budú chcieť obísť všetky krajiny, kde cesty spoplatnené sú, a všetky kamióny smerujúce z východu na západ, zo severu na juh, budú prechádzať len cez Slovenskú republiku, cez slovenské mestá, cez slovenské dediny,“ vyhlásil.

Ide teda podľa jeho slov o požiadavku, ktorá je neprijateľná a o ktorej vláda nemieni diskutovať. Diskutovať sa však podľa P. Pellegriniho dá o oblasti zliav z mýta.

Premiér: Kamionisti porušujú zákony

Celý problém je podľa premiéra potrebné uchopiť komplexnejšie. Priblížil, že okrem výšky sadzby cestnej dane treba hovoriť aj o téme cestovných náhrad a oblasti vreckového. Mnohé veci podľa neho nie sú natoľko urgentné, aby boli prijaté v nasledujúcich dňoch. Daň z motorových vozidiel sa totiž podľa jeho slov platí rok dozadu.

Predseda vlády zároveň konštatoval, že majitelia kamiónov sa vystavujú riziku, že hrubo porušujú zákony SR. Upozornil, že blokovaním slovenských ciest autodopravcovia hazardujú s ekonomickými záujmami SR, bezpečnosťou cestnej dopravy aj so zdravím občanov.

Štrajkujúci podľa neho škodia kolegom, ktorí si chcú plniť svoje kontrakty. P. Žiga poukázal na to, že najväčší zamestnávatelia na Slovensku avizujú vážne problémy v súvislosti s blokádou ciest.

„Ohlásili, že možno v prípade, ak by takáto blokáda mala pokračovať, budú musieť odstaviť výrobu,“ priblížil premiér s tým, že štrajkujúci musia následne na seba vziať zodpovednosť za vzniknuté škody.

P. Pellegrini pripomenul, že štát má presnú evidenciu každého vozidla, ktoré blokuje dopravu na Slovensku a poskytne ju zamestnávateľom, aby mali možnosť žalovať o náhradu škody tých, ktorí ju spôsobili.

Aktualizované o 13:15: Autodopravcovia uvoľnili všetky blokované úseky ciest vrátane hraničných priechodov. V reakcii na výzvu premiéra to v pondelok uviedol zástupca Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala a prezident Združenia cestných dopravcov SR Česmad Slovakia Pavol Jančovič s tým, že teraz čakajú na pozvanie od premiéra na stretnutie.

Aktualizované o 13:50: S. Skala súčasne upozornil, že priechody síce uvoľnili, štrajk však pokračuje a stále zostávajú na miestach, kde boli. „V tejto chvíli čakáme pozvanie od pána premiéra a príslušných ministrov, aby sme si mohli navrhované požiadavky prebrať za rokovacím stolom tak, ako sa to patrí,“ poznamenal P. Jančovič.

UNAS trvá na požiadavke týkajúcej sa mýtneho systému. „Uvidíme, až sa predloží zmluva na mýtny systém, podľa toho sa potom zariadime,“ dodal S. Skala. P. Jančovič však pripomenul, že to nie je jediná požiadavka autodopravcov. Poukázal na vysokú daň z motorových vozidiel aj na zdaňovanie vreckového.

„A nehovoríme o tom, že my tu naozaj trestáme vlastných dopravcov, lebo sme im dali nejaký medzník 10- tisíc kilometrov pri zľavách na mýto. To potrebujeme odstrániť a, jednoducho, zľavy na mýto potrebujeme od prvého kilometra. To je možné nariadením vlády a ešte zasadá budúci týždeň parlament,“ zdôraznil P. Jančovič.

Česmad považuje tieto požiadavky za splniteľné. „Veríme, že tým sa cestným dopravcom podarí aspoň trošku nadýchnuť v tomto 'marazme' a môžeme sa potom baviť o ďalších veciach,“ skonštatoval P. Jančovič.