Čína pri konzultáciách s Európskou komisiou pri vyšetrovaní dotácií výrobcov elektromobilov postupovala s „maximálnou úprimnosťou“, uviedlo v pondelok vo vyhlásení čínske ministerstvo obchodu. Miestne médiá podľa agentúry Reuters citovali vyjadrenie únijného veľvyslanca v Pekingu Jorgeho Toleda Albiñanu, že čínski predstavitelia reagovali na žiadosť EK o rozhovory na poslednú chvíľu. Podľa ministerstva je toto vyjadrenie v „rozpore s faktmi“.

Peking podľa ministerstva dúfa, že EÚ „prejaví úprimnosť, posunie proces čo najskôr dopredu“ a obe strany čo najskôr dosiahnu obojstranne prijateľné riešenie.

Peking verí, že sa podarí dosiahnuť dohodu v nasledujúcich štyroch mesiacoch, uviedol hovorca čínskeho ministerstva obchodu minulý týždeň. Dodal, že Čína odmieta, že by nespravodlivo dotovala výrobcov elektromobilov, a pripomenul, že mnoho členských štátov EÚ opatrenia Komisie odmieta.

Elektromobily budú zaťažené clami

Komisia minulý týždeň zaviedla predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz elektromobilov z Číny. EK skúmala, do akej miery dotácie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov únijný trh. Stanovila individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD na úrovni 17,4 percenta, u výrobcu Geely na úrovni 19,9 percenta a u spoločnosti SAIC Motor až 37,6 percenta. Pri započítaní základného cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil tejto značky pri vstupe na európsky trh zaťažený dovoznými poplatkami vo výške 47,6 percenta.

SAIC na konci minulého týždňa uviedla, že v tejto veci požiada EK o konzultácie. „EK prehliadla niektoré informácie a protiargumenty, ktoré jej SAIC zaslala počas vyšetrovania,“ uviedol výrobca vo vyhlásení.
Predbežné clá budú v platnosti najviac na štyri mesiace. „V tomto časovom rámci musí byť prijaté konečné rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ,“ uviedla EK minulý týždeň. Následne by podľa nej prijaté clá platili päť rokov.

Odvetná reakcia Pekingu

Podľa skoršej analýzy Reuters by prípadná čínska odveta mala vplyv predovšetkým na firmy Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Porsche a Ferrari. Peking tiež v júni začal vyšetrovanie možného dumpingu zo strany dovozcov bravčového mäsa z EÚ. Podľa Reuters ide pravdepodobne o jednu z možných odvet proti clám na elektromobily.

O predbežných clách hlasujú členské štáty písomne. Hlasovanie nie je právne záväzné. O konečných clách budú štáty hlasovať v októbri, kedy EK uzavrie vyšetrovanie. Opatrenia by mohla zablokovať takzvaná kvalifikovaná väčšina, teda najmenej 15 krajín, ktoré predstavujú 65 percent obyvateľov EÚ.

Čína sa snaží uplatniť na európskom trhu

Dovoz elektromobilov do EÚ v minulom roku vzrástol o 90 percent, pričom 54 percent tohto importu pochádzalo z Číny. Väčšina elektromobilov vyvážaných z Číny však pochádza od západných automobiliek. Postupne však rastie podiel cenovo dostupnejších čínskych značiek. Podľa analýzy banky ING clá na jednej strane spomalia znižovanie emisií CO2 v dôsledku cenovej nedostupnosti elektromobilov, ale nezabránia postupnému nástupu čínskej konkurencie na trh. Čínska automobilka Nio v reakcii na zavedenie ciel uviedla, že by mohla upraviť ceny svojich vozidiel v Európe.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nemecké automobilky apelujú na Brusel, aby nezavádzal clá na elektromobily z Číny