Tunel, aký Slovensko ešte nezažilo. Presne to môže znamenať takzvaný prvý balík PPP projektov pre verejné financie, teda pre vrecká daňových poplatníkov na Slovensku. Predraženie tušili mnohí, dôkazy však chýbali. Presnejšie, boli skryté – v stovkách strán koncesnej zmluvy, jej príloh a dodatkov. A tiež v doteraz nezverejnených analýzach rezortu dopravy. TREND ich našiel. Zistenia sú desivé.

Prvé predraženie spôsobilo už nereálne zadanie. Spojazdniť extrémne náročné úseky medzi Martinom a Ružomberkom s tunelmi iba za 28 až 37 mesiacov. Menej náročné na východe dokonca za 17 mesiacov! Hoci záujemcovia o koncesiu upozorňovali, že to zdvihne investičné náklady o 30 až 40 percent, rezort dopravy trval na svojom. Dostal adekvátne vysokú cenu, podpísal koncesnú zmluvu.

A potom prišli dodatky. Najprv o predčasných prácach, ktoré bežia mimo šibeničných termínov v zmluve. Napokon 31. marca v dodatku IV vláda koncesionárovi predĺžila aj zmluvné lehoty výstavby. Potichu a nenápadne. Rok po podpise koncesnej zmluvy.

Ak pôvodné termíny v tendri zdvihli cenu, za ich predĺženie by koncesionár mal spustiť z dohodnutej ceny. Realita? V marcovom dodatku IV vláda Roberta Fica schválila presný opak. Hoci zvýšenie ceny pripísala kríze a drahému financovaniu od bánk, až tretina zvýšenia ceny predstavuje iné ústupky koncesionárovi. Pri rokovaniach hral zjavne presilovku. Zástupcovia rezortu dopravy, zdá sa, zastupovali tiež záujmy koncesionára, štát nehájil nikto. Možno aj preto, lebo vo víťaznom konzorciu má významný podiel Váhostav SK Juraja Širokého. A koaličných záujmov v tomto megakšefte je pravdepodobne viacero.

Aj financovanie diaľničného PPP stojí za pozornosť. Na najväčšiu verejnú zákazku v dejinách SR si koncesionár požičia od bánk za takmer 7,5-percentný úrok. Takéto úroky mu bude v dohodnutej cene preplácať štát, hoci sám si vie požičať za neporovnateľne nižší úrok. Podobne výnosný kšeft so štátom si banky na Slovensku sotva pamätajú.

TREND spočítal, že len niekoľko najväčších zdrojov zbytočného predraženia zdvihlo výslednú cenu 1. balíka PPP o vyše 40 percent. Spečatiť to vláda chce už 30. apríla finančným uzatvorením transakcie. Do tohto dňa koncesná zmluva stále nie je účinná. Skutok teda stále nie je dokonaný. Hroziaca strata predstavuje až 15-násobok straty z nevýhodného predaja emisií firme Interblue. Ešte týždeň sa jej dá predísť.

TREND ponúka konkrétne riešenia, ako ušetriť daňovníkom na splátkach za 30 rokov vyše dva a pol miliardy eur. A to aj pri pokračovaní PPP. Snáď to stojí za mimoriadne kroky. Ak nie Robertovi Ficovi, tak lídrom zodpovednejších strán.

Autor je hlavný analytik TREND Analyses.

Viac o téme sa dočítate v aktuálnom vydaní TRENDU č. 16.

Foto na titulke - Profimedia.cz

Bezplatný celý eTREND, asistenčná služba k autám ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť týždenník TREND