Podľa predsedu Únie priemyselných pekárov SR Vladislava Baričáka je táto myšlienka ešte veľmi čerstvá, dotvárať sa bude v priebehu leta. V rámci iniciatívy chcú pekári na základe zverejnených kritérií hodnotiť ekonomické správanie jednotlivých odberateľov pekárenských výrobkov. Chceli by teda označovať logom poctivé predajne, ktoré spadajú pod Zväz obchodu SR.

Zároveň budú letákmi informovať spotrebiteľov o tom, že daný obchod nakupuje pekárske výrobky za poctivé ceny. „Budeme vyhodnocovať, koľko výrobkov sa tam predáva, budeme tlmočiť všetkým zákazníkom a hovoriť: nakupujte naše výrobky u týchto obchodníkov, toto je poctivý obchod, tu sme sa dohodli a predávajú sa tu slovenské potraviny za poctivé ceny,“ vysvetlil V. Baričák.

Legislatíva situáciu zhoršuje

Pripomenul, že pekárensky priemysel je jedeným z najohrozenejších v rámci potravinárskeho odvetvia. „Dlhodobo vykazuje najvyššie straty a najnižšie priemerné mzdy v potravinárskom odbore,“ zdôraznil V. Baričák.

Zároveň zmeny legislatívy túto situáciu podľa neho zhoršujú. Napríklad zvýšenie príplatkov za prácu v noci či počas víkendov, ktoré sa zaviedlo od mája tohto roka.

Práve podpísané Memorandum o poctivom obchode by malo napomôcť pri riešení situácie pekárov. Podľa prezidenta ZO SR Martina Katriaka memorandum potvrdzuje dobré vzťahy medzi slovenskými obchodníkmi a pekármi.

Vedia sa dohodnúť

„Rozumieme si, myslíme si, že môžeme byť vzorom v tom, ako má spolupracovať obchod a výroba,“ konštatoval M. Katriak. V duchu memoranda sa Rada pekárov Slovenskej republiky zaviazala vyvíjať maximálne úsilie pri transparentnom zdôvodnení predajnej ceny a cenových návrhov pekárenských výrobkov, tiež konštantnú podporu slovenských obchodov a obchodných sietí vo vzťahu k spoľahlivosti, kvalite a dostupnosti slovenských pekárenských výrobkov.

Zároveň sa zaviazala na vytvorení spravodlivých obchodných podmienok pre všetkých odberateľov. Na druhej strane Zväz obchodu SR má podľa memoranda podporovať a propagovať slovenských prvovýrobcov pekárenských výrobkov, spolupracovať pri tvorbe cenových dohôd a rešpektovať a dodržiavať ustanovenia platného zákona o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, ktorých predmetom sú potraviny.