Pokus o kybernetický útok zažila za posledné tri roky takmer pätina Slovákov. Používatelia by mali byť opatrní najmä v predvianočnom období pri nákupoch online.

Útoky a dôsledky

„S pokusom o kybernetický útok sa častejšie stretli mladší respondenti vo veku 18 až 35 rokov a ľudia z hlavného mesta. Ďalších 13,9 percena si nebolo istých, či zaznamenali útok na svoju osobu, a zvyšných 68,7 percenta respondentov sa za posledné tri roky nestalo obeťou kybernetického útoku,“ uviedla UniCredit Bank s tým, že najčastejšou formou útoku bol phishing, ktorý predstavoval viac ako 53 percent prípadov.

Väčšina z 839 respondentov (71,4 percenta), ktorí zažili útok, ho úspešne rozpoznala ako pokus o krádež a nenechala sa oklamať. Zvyšných 28,6 percenta respondentov bolo okradnutých, pričom najčastejšie prišli o peniaze. Druhým najčastejším dôsledkom bolo, že útočník získal prístup k aplikáciám alebo údajom, ktoré mala obeť v telefóne či počítači.

Ako sa chrániť?

Ľudia by podľa banky mali byť opatrní najmä pred vianočnými sviatkami, keď je pravdepodobnejšie, že budú nakupovať tovar online. Vianočný zhon zvyšuje riziko, že urobia chyby z nepozornosti alebo únavy. Finančná inštitúcia odporúča chrániť prihlasovacie údaje, používať silné heslá či neumožňovať vzdialený prístup k zariadeniami.

„Skontrolujte pohyby peňazí na účtoch a uistite sa, že všetko skutočne zodpovedá tomu, za čo ste zaplatili. Buďte opatrní, ak vám radí alebo dáva pokyny neznáma osoba. Podvodníci sa často zaštiťujú autoritatívnymi osobami, napríklad policajtom,“ odporučila banka.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Kybernetické útoky na vzdelávací sektor za posledný rok vzrástli o 75 percent