Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko sa usilujú o päťročný odklad plánu Európskej únie, ktorý má od roku 2035 zakázať predaj nových osobných áut a ľahkých úžitkových vozidiel so spaľovacími motormi. Vyplýva to z dokumentu, ku ktorému získala prístup agentúra Reuters. Plán EÚ je súčasťou klimatického balíka, ktorého cieľom je do roku 2030 výrazne znížiť emisie skleníkových plynov, aby únia do roku 2050 dosiahla uhlíkovú neutralitu.

Ako prvý proti nemecký minister

Plán minulý rok navrhla Európska komisia. Požaduje, aby sa do roku 2035 emisie oxidu uhličitého pri nových automobiloch znížili o 100 percent. Požiadavka znemožní od roku 2035 predaj nových áut so spaľovacím motorom, plán tento mesiac schválil Európsky parlament. Budúci týždeň sa na pozícii k plánu plánujú dohodnúť ministri členských krajín EÚ, potom budú nasledovať rokovania o jeho konečnej podobe s Európskym parlamentom.

Proti plánovanému zákazu sa tento týždeň vyslovil nemecký minister financií Christian Lindner. Český premiér Petr Fiala minulý týždeň uviedol, že Česko sa ako predsednícka krajina EÚ bude usilovať o zmiernenie zákazu predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035, ak sa to nepodarí Francúzsku, ktoré EÚ predsedá v tomto polroku. Zákaz by podľa neho nemal byť stopercentný, mal by sa pre dostupnosť vozidiel pre občanov týkať deviatich desatín produkcie automobiliek.

Zníženie percent a posúvanie dátumov

„Chceme v rámci nášho predsedníctva rokovať o kompromisnom znení legislatívy. Budeme sa snažiť aspoň o to, aby ten zákaz v roku 2035 nebol 100 percent, ale 90 percent, " vyhlásil Fiala. Podľa neho by tak bolo možné zachovať možnosť výroby áut so spaľovacím motorom. „Musí byť zabezpečená pre občanov rozumná, cenovo dostupná alternatíva," dodal predseda českej vlády.

Taliansko, Portugalsko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko podľa dokumentu navrhujú, aby sa emisie pri nových osobných autách museli do roku 2035 znížiť iba o 90 percent a aby sa stopercentné zníženie posunulo na rok 2040. Pri ľahkých úžitkových vozidlách by podľa ich návrhu mali emisie do roku 2035 klesnúť o 80 percent a do roku 2040 o 100 percent.

Európska komisia označuje rok 2035 pre zavedenie zákazu za kľúčový, pretože priemerná životnosť áut je 15 rokov. Neskoršie zavedenie zákazu by podľa nej znemožnilo dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2050. Uhlíková neutralita znamená, že sa do ovzdušia nebude vypúšťať viac skleníkových plynov, ako koľko ich môže byť technicky uskladnených alebo koľko príroda môže sama vstrebať.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná snímka
Neprehliadnite

Zákaz spaľovacích motorov po roku 2035 stále nemusí prejsť. Aký je postoj Slovenska?