Ak nám dáš päť hviezdičiek k nášmu výrobku, máš sa na čo tešiť. Výrobcovia vraj uplácajú užívateľov za kladné recenzie na webe. Takto to údajne funguje na Amazone, ale aj Alze či Heureke. Napísali o tom české Hospodářske noviny s odvolaním sa na zistenia Financial Times (FT).

V prípade Amazonu figuruje meno Justin Fryer. Počas augusta napísal päťhviezdičkové recenzie na produkty za dohromady 15-tisíc libier. Šlo o smartfóny, elektrické kolobežky aj posilňovacie stroje. Boli to však menej známe čínske značky, ktoré zvyknú posielať ľuďom svoje produkty výmenou za pozitívnu recenziu, tvrdí denník FT. Šikovný recenzent následne predal tieto veci na aukčnom portáli eBay, kde si od júna zarobil skoro 20-tisíc libier.

Deväť z top 10 recenzentov

Medzi nedôveryhodnými malo byť podľa denníka až deväť z top 10 recenzentov britského Amazonu. Ten sa rozhodol okolo 20-tisíc podozrivých užívateľských recenzií produktov zmazať. „Chceme, aby zákazníci Amazonu nakupovali s istotou, že recenzie, ktoré si čítajú, sú autentické a relevantné,“ uviedla k tomu spoločnosť.

Na identifikáciu podplatených recenzentov vraj využíva umelú inteligenciu a berie do úvahy aj upozornenia od ostatných užívateľov.

J. Fryer odmietol, že by mu za písanie recenzií niekto platil. Pre FT tvrdil, že inzeráty na portáli eBay, v ktorých produkty označoval ako „nepoužité“ a „neotvorené“, boli na veci, ktoré vlastnil dvakrát. Za posledný polrok tak napríklad na Amazone zrecenzoval tri záhradné altánky, 12 vysávačov či 10 notebookov, ale aj domčeky pre bábiky či prístroj na odstránenie kožného tuku.

Rovnako tak vlastnil elektrickú kolobežku a o týždeň neskôr na ňu na Amazon pridal recenziu, v ktorej ju opisoval ako jeho obľúbenú hračku. Páčila sa mu vraj natoľko, že zakúpil aj druhú pre svoju snúbenicu. „Moja partnerka je Číňanka a poznám tam veľa spoločností,“ dodal ešte pre denník.

Odhaliť podvody je ťažké

Podvodné a zavádzajúce používateľské recenzie sa vyskytujú aj na slovenských a českých e-shopoch. Nie vždy sú však ich správcovia schopní identifikovať ich. „Všeobecne možno povedať, že falošnú recenziu možno poznať len v prípade, ak to dotyčný urobí okato – napríklad umiestni rovnakú recenziu k viacerým produktom, dáva recenzie z účtu, z ktorého produkt nenakúpil, pri účte má fakturačné údaje konkurenčnej spoločnosti a pod.,“ uviedla pre české HN hovorkyňa internetového obchodu Alza.cz Daniela Chovancová.

Alza sa s podozrivými recenziami stretáva v jednotkách prípadov mesačne. Okrem samotného používateľa vždy skúma aj to, či pre danú objednávku neprebehla reklamácia. K zmazaniu recenzie však pristúpili asi len trikrát, a to v naozaj očividných prípadoch, keď text obsahoval nelogické slovné spojenia, pravdepodobne preložené internetovým prekladačom. „V drvivej väčšine však recenzie vytvárajú dlho registrovaní zákazníci, ktorí si produkt naozaj zakúpili,“ hovorí D. Chovancová.

Všetko pre zamestnávateľa

S podplácaním pri užívateľských recenziách sa stretávajú aj ďalší českí internetoví predajcovia, ktorých HN oslovili. Nie vždy je podvody ľahké odhaliť. Svoje o tom vie e-shop s elektronikou CZC.cz. „Niekoľko takých recenzií sme zaregistrovali, ale vyskytujú sa u nás len minimálne. Väčšinou ide o rovnaké pozitívne komentáre pri rôznych produktoch,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Lucie Vinická.

Nemenovaná bývalá predavačka z obchodu s kuchynským tovarom v Prahe má vlastnú skúsenosť o písaní pozitívnych recenzií na objednávku výrobcu. „V bývalej práci bola bežná prax, že zamestnanci písali pozitívne recenzie na nami produkované výrobky na porovnávači cien Heureka. Objednali sme si tovar z e-shopu s tým, že si ho osobne vyzdvihneme v predajni a na mieste ho zaplatíme. Pri platení nám potom od ceny odčítali zamestnaneckú zľavu. Pretože to boli malé objednávky, mali sme tovar skoro zadarmo. A potom sme ho na Heureke vychválili,“ priznala.

Heureka však tvrdí, že recenzie pravidelne kontroluje a prípadných podvodníkov trestá. „Ak sa zistia falošné hodnotenia, e-shop je z našej strany penalizovaný,“ uviedla pre HN hovorkyňa cenového porovnávača Adela Berková. Ďalšou poistkou proti falošným hodnoteniam je služba Overené zákazníkmi, v rámci ktorej je každá používateľská recenzia prepojená s konkrétnou objednávkou.

Bič na nekalé praktiky

Tieto nekalé praktiky by však mali do dvoch rokov zmiznúť, poznamenali české HN. Nová smernica EÚ, ktorá je súčasťou európskej iniciatívy zameranej na ochranu spotrebiteľa New Deal For Customers, výslovne zakazuje manipuláciu so spotrebiteľským hodnotením produktov.

Zodpovednosť za ich odstránenie však bude na obchodníkoch. Tí budú môcť používateľské recenzie brať do úvahy len v prípade, ak bude zabezpečené, že pochádzajú od skutočných zákazníkov.