Podľa štúdie vedcov z Cambridgskej univerzity sa podobný scenár udeje aj po pandémii ochorenia COVID-19. Obzvlášť citlivé na automatizáciu budú nízkokvalifikované pracovné pozície, pričom na Slovensku je robotizáciou ohrozených až vyše 34 percent pracovných pozícií v priemyselnej výrobe, teda napríklad v automobilkách, upozornila analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

„Aktuálne u nás pripadá na 10-tisíc zamestnancov v priemyselnej výrobe 151 robotov. Celosvetový priemer sa pohybuje na úrovni 85 robotov na 10-tisíc zamestnancov. V rámci robotizácie v Európe vedie Nemecko, kde pribúda ročne o trikrát viac robotov v priemyselnej výrobe ako na Slovensku,“ povedala L. Buchláková.

automobil, korona, virus, ilustracia
Neprehliadnite

Tvrdý úder pre slovenské automobilky bude bolieť ešte dlho

Do úzadia sa dostanú pracovníci na robotníckych pozíciách, pracovníci v call centrách alebo predavači či pokladníci v maloobchode a veľkoobchode, ktorých postupne nahrádzajú samoobslužné pokladnice. Medzinárodná federácia robotiky uvádza, že za posledných šesť rokov sa globálna výroba a predaj priemyselných robotov zvýšili o 114 percent.

Do roku 2021 sa očakáva, že by trh s robotmi mal každoročne vzrásť o 14 percent, čím by výroba mala dosiahnuť 600-tisíc robotov vyrobených ročne. Na začiatku milénia sa ich ročne vyrobilo okolo 80-tisíc. Za rok 2018 pripadalo v priemere v Európe 106 robotov na 10-tisíc pracovníkov v priemyselnom odvetví. V rámci USA to bolo 91 robotov a v Ázii 75 robotov.

K odvetviam s najväčším zavádzaním robotov do výroby patrí automobilový priemysel. „Dôvodom je, že výroba osobných automobilov sa za posledných desať rokov stala čoraz zložitejšou. Podstatná časť výrobných procesov si v súčasnosti vyžaduje automatizačné riešenia využívajúce roboty. Ide najmä o výrobcov hybridných a elektrických automobilov, ktorí zažívajú silnejší dopyt, ale rovnako aj tradiční výrobcovia automobilov musia meniť výrobu,“ uviedla L. Buchláková.

Volkswagen Slovakia Oliver Grünberg
Neprehliadnite

Šéf Volkswagenu: Kurzarbeit má byť trvalé riešenie aj pre zdravé podniky

Dodávatelia automobilových súčiastok, z ktorých veľký počet sú malé a stredné podniky, automatizujú pomalšie, no podľa analytičky je aj tu možné očakávať zmenu. Roboty sa totiž budú postupne zmenšovať, stanú sa prispôsobivejšie, ľahšie programovateľné a menej finančne náročné. Výsledkom automatizácie a robotizácie však podľa odborníkov môže byť to, že digitálne technológie zvýšia sociálne štiepenie a môžu byť zdrojom nepokojov v nasledujúcich rokoch.