Správa Panamského prieplavu (ACP) v najbližších mesiacoch ešte viac obmedzí počet lodí, ktoré využívajú túto vodnú cestu. Odôvodňuje to najhorším suchom za viac ako 70 rokov, ktoré lodiam znemožňuje bezpečný prieplav. Experti preto očakávajú ďalší rast cien za prepravu tovaru po svetových oceánoch. Už teraz sú pritom vyššie náklady na prepravu skvapalneného zemného plynu zo Spojených štátov, upozorňujú analytici.
Ďalšie znižovanie
Od piatka 3. novembra správa kanála zníži počet rezervačných slotov na 25 za deň. V súčasnosti môže prieplav využiť maximálne 31 lodí za deň, čo je už znížený počet. V nasledujúcich troch mesiacoch bude ACP vydávať povolenia ešte menej, od začiatku februára budúceho roka sa počet slotov zníži na 18 za deň, informovala správa prieplavu.
Pre fungovanie Panamského prieplavu je dôležité Gatunské jazero, ktoré získava vodu z dažďových zrážok. Jazero je potom hlavným zdrojom vody, ktorá sa využíva v systéme kanála. Správa prieplavu však uvádza, že hladina vody v jazere v októbri pokračovala v poklese na bezprecedentnú úroveň pre toto ročné obdobie.
Odrazom rast cien
Spoločnosť S&P Global s odvolaním sa na analytikov uviedla, že dlhé rady lodí pred prieplavom majú tendenciu viesť k rastu cien za námornú dopravu. Prevádzkovatelia plavidiel si buď môžu požiadať o viac peňazí, alebo využiť dlhšiu trasu, čo sa však predraží. Panamský prieplav umožňuje najlacnejšiu dopravu LNG zo Spojených štátov na ázijské trhy.
Správa prieplavu zaviedla v posledných mesiacoch rôzne obmedzenia, aby šetrila vodu. Úrady tento rok prvýkrát za existenciu tejto vodnej cesty znížili počet lodí preplavujúcich kanálom. Už zavedené opatrenia spôsobili veľké meškania, desiatky lodí museli na využitie kanála čakať.
Tieto meškania spôsobili, že ceny za námornú dopravu sa zvýšili aj inde vo svete, pretože je k dispozícii menej plavidiel, upozornil analytik amerického vládneho Úradu pre energetické informácie. Napríklad meškanie u niektorých prepravcov plynu bolo v Paname rekordné, čo zvýšilo náklady na prepravu skvapalneného plynu z USA.
Problémový El Niňo
Správa prieplavu uviedla, že tohtoročný október bol najsuchší od začiatku sledovania týchto údajov v roku 1950. K veľkému suchu podľa nej prispieva prirodzený klimatický jav El Niňo, ktorý sa nepravidelne opakuje a ktorý spôsobuje otepľovanie vody v centrálnych a východných oblastiach Tichého oceánu.
„Zaznamenané zrážky za október boli najnižšie od začiatku záznamov v roku 1950 (o 41 percent nižšie). Rok 2023 je zatiaľ druhým najsuchším za porovnateľné obdobie,“ uviedla správa prieplavu.
Panamský prieplav lodiam výrazne skracuje čas a vzdialenosť na ceste medzi Atlantickým a Tichým oceánom. V prevádzke je nepretržite a podľa ACP ho ročne využije 13-tisíc až 14-tisíc lodí. Pre námornú dopravu vo svete je to kľúčová vodná cesta, podobne ako napríklad Suezský prieplav v Egypte.