Panamskému prieplavu hrozia vážne problémy, ak sa nedokáže prispôsobiť zmene klímy. Infraštruktúru, ktorá spája Tichý a Atlantický oceán, ohrozuje predovšetkým pokles zrážok, pretože používa pre svoje plavebné komory vodu zo sladkovodných nádrží. Kvôli suchu už musel prevádzkovateľ obmedziť pohyb lodí v kanáli, čo sa zrejme premietne do jeho hospodárenia.

„Veľká nevýhoda Panamského kanála spočíva v tom, že používa, hoci je to morská dopravná trasa, sladkú vodu, zatiaľ čo iné kanály využívajú vodu z mora," povedal agentúre AFP správca kanála Ricaurte Vásquez Morales. Podľa neho bude potrebné tento spôsob fungovania zmeniť vzhľadom na očakávaný pokles zrážok a sucho. „Ak sa neprispôsobíme, tak zahynieme," dodal manažér.

Podľa meteorologičky Alcely Lauovej tento rok Panama zažíva výrazný zrážkový deficit a situácia by sa nemala príliš zmeniť ani v blízkej budúcnosti. Kvôli fenoménu El Niňo naopak hrozí, že sa sucho v Paname zhorší. To môže mať priamy vplyv na fungovanie kanála, ktorý pre plavbu jednej lode potrebuje zhruba 200 miliónov litrov sladkej vody. Tá napája vzdúvadlá, ktoré umožňujú pohyb kanálom.

V roku 2022 Panamský prieplav obslúžil denne v priemere 40 lodí. Správa kanála však ich počet znížila na 32, aby ušetrila vodu. Väčšie lode navyše posielajú časť svojho nákladu po železnici, aby boli pri plavbe kanálom ľahšie. Správca kanála priznáva, že obmedzenie nebude možné v krátkom čase zrušiť. Obáva sa pritom, že by si dopravcovia mohli nájsť nové námorné trasy, ak by obmedzenie bolo dlhodobé.

Podľa prevádzkovateľov kanála nie je možné rýchlo a ľahko nahradiť sladkú vodu morskou. Panamský prieplav začal prevádzku v roku 1914 a odvtedy ho využil zhruba milión lodí. V súčasnosti poskytuje službu zhruba šiestim percentám svetovej námornej prepravy.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Nedostupnosť hnojív, obmedzený vývoz a teraz El Niño. Producentov ryže doháňa zmena klímy