Dôvodov, prečo tomu tak je, môže byť podľa všeobecnej lekárky Etely Janekovej viac. Dĺžka čakania podľa nej závisí napríklad od toho, aký svižný lekár či jeho zdravotná sestra a ako si vedia zorganizovať prácu. Môže byť za tým však aj zamedzenie objednávania sa u lekára na konkrétny čas za poplatok.
„To, že sa nemôže oficiálne objednávať je veľmi zlé, lebo niektorí pacienti naozaj nemajú čas. Často sa potom stáva, že pacient nepríde, lebo nemá čas a potom premešká správny čas liečby,“ povedala pre TREND.sk.
Zákaz spoplatnenia objednávania pacientov na konkrétny čas zaviedlo bývalé vedenie ministerstva zdravotníctva. Úmyslom rezortu bolo ochrániť pacientov pred vysokými výdavkami. Nové vedenie hovorí, že ide o problematiku, ktorú nemožno celoplošne zovšeobecňovať a treba prihliadať na to, že manažovanie pacienta je jednou z dôležitých súčastí výkonu práce lekára. Pripúšťa, že zákon, ktorý mal urobiť poriadok v poplatkoch bude „opravovať“.
„Ministerstvo zdravotníctva vníma, že novela zákona priniesla v praxi isté nezrovnalosti, a preto bude potrebné vniesť do tejto problematiky jasnejšie a zrozumiteľnejšie pravidlá,“ uviedla hovorkyňa rezortu Stanislava Pondelová.
Výmenný lístok cez e-mail
Ani zákon totiž nezabránil niektorým súkromníkom, aby poplatky prestali vyberať. Našli si spôsob, ako obísť zákon. Polikliniky ProCare patriace Pente napríklad objednávanie na konkrétny čas pomenovali ako službu manažovania pacienta, pričom zmluvu s pacientmi podpisovali ich klienti s externou firmou MyCare, ktorej je ProCare spoločníkom. Bratislavský samosprávny kraj po kontrolách rozhodol, že to nie je v poriadku a udelil ProCaru pokutu 2 100 eur.
Objednávanie pacientov na presne určený čas v rámci svojej asistenčnej služby Rodinný lekár najnovšie ponúka aj spoločnosť NN. Okrem toho aj 24-hodinovú dostupnosť lekára na telefóne 7 dní v týždni, poradenstvo s lekárom cez videohovor, konzultácie o užívaní liekov či zaslanie výmenného lístku e-mailom.
„Štandardná cena za tento balík služieb je 149 eur ročne, klienti NN Životnej poisťovne a NN dôchodkových spoločností ich však môžu získať len za euro mesačne, teda 12 eur ročne,“ hovorí marketingový a produktový riaditeľ NN Slovensko Ján Stareček.
Ak chce človek využívať túto službu, musí mať v NN zriadené životné poistenie alebo sa k už existujúcemu poisteniu pripoistiť alebo uzatvoriť zmluvu o doplnkovom dôchodkovom sporení. Celková konečná cena, ktorú klient na účet NN zašle tak bude vyššia ako spomínané euro mesačne. Služba je dostupná počas celej doby platnosti zmlúv, využívať ju môžu štyria členovia rodiny s rovnakým trvalým bydliskom.
Nedôvera voči lekárom
„V praxi si tento typ služieb často zriaďujú ľudia pre svojich rodičov, ktorí so zvyšujúcim sa vekom stále viac potrebujú lekárske služby,“ hovorí generálny riaditeľ NN Slovensko Jiří Čapek. Ako dodáva, vo firme si uvedomujú, že takéto liečenie na diaľku nikdy úplne nenahradí štandardné zdravotné služby, no v niektorých oblastiach to podľa neho ide a môže to byť pre pacienta rýchlejšie, lacnejšie a pohodlnejšie riešenie.
Službu vyzdvihuje aj E. Janeková, ktorá je jeho odbornou garantkou. „K lekárovi si často ideme len pre odporučenie na vyšetrenie, ale aj tak musíme väčšinou čakať v čakárni plnej chorých ľudí. Okrem toho, že nás to stojí čas, vystavujeme sa i riziku nakazenia,“ povedala všeobecná lekárka.
Jej slová potvrdzuje aj spomínaný prieskum NN, podľa ktorého sa niekedy v čakárni nakazila až tretina pacientov, v prípade detí o takejto skúsenosti hovorí až 40 percent rodičov.
Druhým neželaným dôsledkom je, že pacienti potom často vyhľadávajú informácie na webe, čo lekári nepovažujú za najšťastnejšie riešenie. To môže ale súvisieť aj s tým, že Slováci veľmi nedôverujú lekárom. Až osem z desiatich opýtaných si myslí, že pri predpisovaní liekov doktori uprednostňujú pred potrebami pacientov záujmy farmaceutických spoločností. Podľa E. Janekovej za tento „krivý“ obraz reality môžu médiá.