Situácia sa síce postupne zlepšuje, ale nie dostatočne rýchlo. Dlhodobo zníženú kvalitu ovzdušia zapríčiňujú nadmerná prašnosť, prízemný ozón či vysoké koncentrácie oxidu dusičitého a benzopyrénu.
„Kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie,“ predpovedá Inštitút environmentálnej politiky (IEP) pri ministerstve životného prostredia v návrhu strategického dokumentu Envirostratégia 2030.
Dosiahnuť tento cieľ sa podľa IEP dá znížením množstva emisií, odstránením environmentálne škodlivých dotácií (napr. na ťažbu hnedého uhlia) či zvýšením pokút za znečisťovanie do takej miery, aby prekračovanie limitov nebolo ekonomicky atraktívne.
Domácnosti majú dostať motivačnú podporu
Spaľovanie uhlia aj kúrenie tuhými palivami uvoľňuje do ovzdušia emisie tuhých znečisťujúcich látok, oxidov síry, dusíka a uhlíka, ktoré sú rizikovým faktorom najmä pre vznik cievnych ochorení a chorôb dýchacej sústavy.
Podľa IEP sa postupne ukončí výroba elektriny a tepla z uhlia, čo je jedným zo zásadných cieľov prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo. Obmedzením ťažby a spaľovania uhlia sa odstránia environmentálne škodlivé dotácie do málo kvalitného hnedého uhlia.
Domácnosti, ktoré používajú lacné tuhé palivá v zastaraných kotloch, dostanú podporu na využívanie efektívnejších spaľovacích zariadení. Budú vytvorené legislatívne a podporné mechanizmy na výmenu starších a energeticky menej efektívnych kotlov.
Znečisťovateľ má platiť
K znečisťovaniu ovzdušia prispievajú aj emisie zo spaľovacích motorov automobilov, dopravu, najmä v mestách, treba preto posunúť k environmentálne prijateľnejším alternatívam. Doprava, predovšetkým osobné autá, sa na všetkých emisiách oxidov dusíka podieľa takmer polovicou.
Podľa IEP je preto nutné vytvoriť mechanizmus podpory nízkoemisnej dopravy. V mestách má byť uprednostňovaná nízkoemisná verejná hromadná doprava a cyklodoprava, mimo miest najmä železničná, električková a elektro-autobusová doprava.
Samosprávy majú spoplatniť vjazd osobných automobilov do centier veľkých miest, v mestách by tiež vyrástli emisné zóny pre vozidlá spĺňajúce určité emisné triedy.
Ochrana ovzdušia by sa podľa inštitútu mala riadiť zásadou - znečisťovateľ platí, na zváženie je aj zavedenie systému obchodovania s emisnými kvótami pre látky znečisťujúce ovzdušie.