Nielen dopravný, ale aj ťažobný, stavebný a iné priemysly sa snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu, píšu Financial Times. Prijímanie elektromobilov rýchlo napreduje, no generálny riaditeľ írskej batériovej firmy Xerotech sa radšej rozhodol využiť dieru na trhu a zamerať sa hlavne na terénne vozidlá vrátane bagrov, damperov a iných ťažkých a stredne ťažkých vozidiel. Podľa Barryho Flanneryho už totiž osobné elektrické vozidlá nie sú z technického hľadiska zaujímavé, pretože všetky potrebné technológie už niekto vymyslel. Terénne a nákladné autá sú novou inžinierskou výzvou.

Xerotech vyrába a predáva akumulátory za 150-tisíc eur. Sú tak veľké, že zamestnanci potrebujú rebrík, aby na ne dočiahli. Z hľadiska rozmerov tak ide o najväčšie batérie na trhu s elektrickými vozidlami. Jeden akumulátor váži zhruba 1,5 tony a má kapacitu takmer 300 kilowatthodín. Navyše obsahuje izolačnú penu, ktorá zabraňuje šíreniu požiaru a ani po prepichnutí u neho nedôjde k výbuchu. Je preto veľmi bezpečný.

Firma náklady na výrobu batérií znižuje tým, že si sama vyrába montážne zariadenia. V súčasnosti má Xerotech zhruba 40 zákazníkov. V roku 2023 zaznamenal až 800-percentný nárast príjmov, dodal hlavný obchodný riaditeľ Andrew Crose.

Aj napriek úspechu írskej firmy mnohí konkurenti zistili, že si vybrali veľmi náročnú špecializáciu. Americký výrobca elektrických autobusov Proterra takisto prešiel na predaj batérií do terénnych vozidiel a v roku 2023 musel vyhlásiť bankrot. Dnes patrí švédskej automobilke Volvo. Elektrický kamiónový startup Nikola zas v roku 2022 kúpil výrobcu batérií Romeo Power. Po menej než roku ale musel podnik zrušiť vinou vysokých cien komodít a ťažkých podmienok na kapitálovom trhu. Konsolidáciou si prešli aj batériové startupy American Battery Solutions, Kreisel či Lithos.

Ďalšie dôležité správy

Batérie: Zatiaľ sú pomerne veľké a relatívne drahé.
Neprehliadnite

Nová technológia môže výrazne predĺžiť výdrž batérií elektromobilov