Veľkoplošná oprava ciest I. triedy, v rámci ktorej sa má naprieč Slovenskom preinvestovať počas štyroch rokov približne dvesto miliónov eur, sa môže realizovať. Voči vyhodnoteniu ponúk Slovenskou správou ciest (SSC) zo začiatku júna podali neúspešní uchádzači námietku. Po tom, čo na prvom stupni neuspeli, odvolali sa na Radu ÚVO. Tá napokon rozhodla v prospech SSC a námietky uchádzačov vyhodnotila ako neopodstatnené.
Opravu katastrofálnych ciest brzdia nekonečné námietky
Rekordný finančný balík na opravu ciest I. triedy by tak SSC mohla začať míňať už tento rok. Podľa pôvodných plánov sa malo ešte počas aktuálnej stavebnej sezóny preinvestovať približne päťdesiat miliónov eur. O práce na konkrétnych úsekoch budú prví traja úspešní uchádzači súťažiť v elektronických aukciách. Najviac ciest sa má opraviť v Banskobystrickom kraji, kam by malo smerovať približne 24 percent z plánovanej investície.
Obe námietky Rada ÚVO zamietla
Spôsob, akým SSC ponuky vyhodnotila, namietalo združenie firiem Strabag – Bitunova – SAT, ktoré sa umiestnilo na piatom mieste. Neúspešní uchádzači namietali, že ponuka združenia firiem Cestné stavby Liptovský Mikuláš a MBM-Group bola vo všetkých troch častiach tendra najnižšia s výrazným náskokom.
„Ceny uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvých troch miestach, zrejme nie sú konečné, a teda je ešte vytvorený priestor na znižovanie cien. Preto sa javí ako predčasné a neúčelné v danom čase vyhodnocovať ponuky uchádzačov z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky len na základe jednoduchého matematického porovnania,“ konštatuje v odôvodnení rada. Skutočnú hodnotu prác na jednotlivých úsekoch totiž určia až následné aukcie.
Rada zamietla aj ďalšiu námietku, ktorá sa týkala schopnosti najlacnejšieho uchádzača dodať asfaltovú zmes na miesto prác do deväťdesiat minút. Dôkazom má byť podľa námietky fakt, že firmy z víťazného združenia nedisponujú výrobňou asfaltu v dostatočnej blízkosti všetkých budúcich pracovísk. Podľa Rady však na zabezpečenie dodávky asfaltových zmesí nie je nevyhnuté takúto výrobňu vlastniť.
„Z iného prebiehajúceho odvolacieho konania je rade známa skutočnosť, že v praxi dochádza aj k situáciám, keď si hospodársky subjekt asfaltovú zmes zabezpečuje aj prostredníctvom Rámcovej zmluvy, na základe ktorej je dohodnutá kúpa a predaj asfaltovej zmesi. Prax teda ukazuje, že požadované plnenie možno zabezpečiť aj iným spôsobom,“ zdôvodňuje Rada.
Voči rozhodnutiu rady už nemožno podať opravný prostriedok. Slovenská správa ciest tak môže podpísať rámcové zmluvy s troma úspešnými uchádzačmi a následne vyhlásiť aukcie na jednotlivé úseky. Neúspešní uchádzači sa ešte môžu v lehote do tridsiatich dní od doručenia rozhodnutia obrátiť na súd, aby rozhodnutie Rady preskúmal.
Súťaž vyšla až na druhý pokus
Verejné obstarávanie za dvesto miliónov eur na práce naprieč krajinou malo byť pôvodne len jedno. SSC chcela zabezpečiť opravy prakticky celej siete ciest I. triedy v jednom tendri. Od uchádzačov požadovala miliónové referencie. Napokon, aby bolo zrejmé, že súťaž nie je pre malých hráčov, SSC stanovila, že súčet tržieb uchádzača za posledné tri roky musí byť najmenej 80 miliónov eur. ÚVO to však označil za diskriminačné a celú súťaž vlani v októbri zmietol zo stola.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?