Prieskumná spoločnosť Nielsen zozbierala údaje o predaji opaľovacej kozmetiky (prípravky na opaľovanie, po opaľovaní a samoopaľovacie produkty) v maloobchodných predajniach potravín a drogériách. Hoci priemerná cena týchto výrobkov stúpla medziročne o štyri percentá, spotreba poskočila až o 16 percent a tržby predajcov o viac ako pätinu na 5,5 milióna eur.

Predaj opaľovacej kozmetiky výrazne predbieha výsledky celého drogistického košíka, ktorý v medziročnom porovnaní zaznamenal objemový rast o 1,8 percenta a v maloobchodných tržbách o 4,6 percenta.

Slováci milujú more

Dopyt po opaľovacej kozmetike podľa Nielsenu rastie z roka na rok. Na jednej strane ho podporuje povedomie spotrebiteľov o ochrane pred slnečným žiarením, na druhej strane na spotrebu do veľkej miery vplýva zvyšujúci sa počet zájazdov za slnkom k moru a do exotických krajín.

Opaľovacia kozmetika ide na dračku. Predaj stúpa aj mimo letnej sezóny

Dovolenka pri mori Zdroj: Jarmila Horváthová

Firma sa odvoláva na dostupné minuloročné štatistiky, z ktorých vidieť, že medzi slovenskými turistami výrazne rastie obľúbenosť dovoleniek v najpopulárnejších destináciách Chorvátska, Grécka, Španielska, Talianska i ázijských krajín.

Najsilnejší je jún

Najsilnejším mesiacom pre odbyt opaľovacej kozmetiky je jún. Spolu s júlom a augustom patria k top trojke. Mesiac pred letnými prázdninami sa zrealizuje až jedna tretina celoročných nákupov.

Zaujímavosťou je, že v posledných rokoch rastie predaj opaľovacej kozmetiky v sezónne slabšom období medzi novembrom a februárom. Podľa Nielsenu to svedčí o tom, že Slováci stále viac obľubujú jesenné a zimné zájazdy do exotických slnečných krajín.

Najviac napredujú samoopaľováky

Viac ako polovica všetkých nákupov opaľovacej kozmetiky sa zrealizuje v špecializovaných predajniach drogérie. Ich tržby z tohto tovaru za posledný rok stúpli o vyše pol milióna eur, respektíve o 22 percent. V hypermarketoch a supermarketoch nad 400 štvorcových metrov vzrástli tržby za opaľovaciu kozmetiku o 344-tisíc eur.

Opaľovacia kozmetika ide na dračku. Predaj stúpa aj mimo letnej sezóny

Zdroj: Nielsen

V štruktúre predaja dominujú prípravky na opaľovanie so zhruba štvorpätinovým podielom na celkových tržbách opaľovacej kozmetiky. Najrýchlejšie však za ostatný rok rástol odbyt samoopaľovacích prípravkov (+42 percent), ktorý má najmenší, len zhruba trojpercentný podiel z celkového koláča. Najviac preferovaný ochranný faktor pri produktoch na opaľovanie je tridsiatka, nasledovaná dvadsiatkou a faktorom 50/50+.