Pokles záujmu spotrebiteľov o biovýrobky, tlak na udržateľnosť výroby, potreba inovácií a zavádzania nových technológií, nedostatok pracovnej sily, rast cien komodít, ale aj nárast online predaja potravín v najbližších rokoch až o 30 percent. Aj to sú výzvy, ktorým bude poľnohospodárstvo podľa nadnárodnej spoločnosti Expense Reduction Analysts (ERA) v roku 2023 čeliť.

„Okrem cenových výziev sú niektoré druhy surovín a zložiek stále nedostatkové a dostupnosť tak musí často zohrávať hlavnú úlohu pri procese obstarávania a je zväčša dôležitejšia ako konkurencieschopné ceny,“ upozornil konzultant ERA Radovan Mik.

„Napriek zmenám spotrebiteľského správania však vidíme aj posilnenie úlohy udržateľnosti, a to ako celospoločenský jav s dopadom aj na agropotravinársky priemysel. Spotrebitelia si totiž stále viac uvedomujú dopad svojich rozhodnutí v oblasti potravín na životné prostredie, na čo spoločnosti reagujú vývojom udržateľnejších a ekologickejších výrobkov a výrobných procesov,“ konštatoval Mik.

Tento trend by tak mal byť podľa analýzy hnacím motorom významných investícií do výskumu a vývoja, ako aj zvýšenej spolupráce medzi spoločnosťami, vládami a občianskou spoločnosťou.

Precízne poľnohospodárstvo

Ako ukázala analýza ERA, aj napriek výzvam je agrosektor nateraz odolný a chce pokračovať v inováciách. „Spoločnosti skúmajú nové technológie a postupy na zníženie množstva odpadu, zlepšenie efektívnosti a zvýšenie produktivity. Čoraz populárnejšie je napríklad precízne poľnohospodárstvo, ktoré umožňuje poľnohospodárom využívať údaje a analytiku na optimalizáciu produkcie plodín a znižovanie spotreby vstupov, ako sú chémia, voda a hnojivá,“ poznamenal Mik.

Pokračujúci je aj trend zameraný na rastlinné a alternatívne bielkoviny, a to najmä z dôvodu rastúcich obáv o vplyv živočíšnej výroby na životné prostredie a zdravotných výhod rastlinnej stravy.

Trendom bude aj v tomto roku v potravinárskom priemysle rast elektronického obchodu. Už počas pandémie covid-19 sa mnohí spotrebitelia presunuli na online nakupovanie potravín a napriek jej odzneniu by mal tento trend pokračovať. „Dokonca sa predpokladá, že online predaj potravín v najbližších rokoch vzrastie o 20 až 30 percent, čo poskytne spoločnostiam nové príležitosti na oslovenie spotrebiteľov a odlíšenie sa od konkurencie na preplnenom trhu,“ doplnil Mik.

„Celkovo možno povedať, že globálny agropotravinársky priemysel síce bude čeliť novým výzvam, ale aj príležitostiam, vychádzajúcich jednak z meniacich sa spotrebiteľských preferencií, ako aj nástupu nových technológií a potreby udržateľnosti. Odvetvie však považujeme za odolné a inovatívne a spoločnosti sú nútené venovať sa novým stratégiám, aby zostali konkurencieschopné na rýchlo sa meniacom trhu,“ dodal Mik.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Zisková prirážka pri predaji potravín nad 40 percent má byť neprimeraná