Nákupy na internete v Európe znovu rastú vďaka oživeniu spotrebiteľskej dôvery. Konkurencia silnie, darí sa spoločnostiam predávajúcim lacný tovar, ako je nízkonákladové trhovisko Temu firmy PDD Holdings.
Sila online nákupov
Podľa správy spoločnosti Ecommerce Europe, ktorá zahŕňa 38 krajín regiónu vrátane Veľkej Británie, sa očakáva, že obrat z elektronického obchodovania v Európe tento rok dosiahne 958 miliárd eur, čo predstavuje nárast o osem percent oproti roku 2023. Po zohľadnení inflácie je to nárast o päť percent. Tento rok by tak mohol byť prvým rokom od roku 2021, keď tržby elektronického obchodovania stúpnu.
„Nie sme späť na úrovni spotrebiteľskej dôvery pred inflačnou krízou, ale nie sme od nej ďaleko,“ hovorí hlavný ekonóm maloobchodnej asociácie Eurocommerce Anton Delbarre, ktorého spoločnosť správu spoluvydala. „Dosahujeme nový normál, ktorý je o niečo pesimistickejší ako starý normál,“ dodal.
Lacný tovar zvyšuje konkurenciu
Temu predáva napríklad turistické topánky za desať eur a šikovné hodinky za 15 eur. Spolu s ostatnými čínskymi predajcami tak zvyšuje konkurenciu pre miestnych hráčov, uvádzajú lídri asociácií elektronického obchodu v Dánsku, Fínsku a Nemecku. „Nemeckí spotrebitelia sa obrátili k lacnému čínskemu tovaru,“ hovorí zástupca výkonného riaditeľa nemeckého združenia pre elektronické obchodovanie BEVH Martin Gross-Albenhausen.
Niels Ralund, šéf oddelenia elektronického obchodu Dánskej obchodnej komory, uviedol, že spoločnosti ako Temu vytvárajú nekalú konkurenciu tým, že predávajú v Európskej únii, „bez toho, aby dodržiavali rovnaké predpisy, ktoré musia dodržiavať dánske internetové obchody“.
Hovorca Temu povedal, že firma berie dodržiavanie miestnych zákonov a predpisov vážne. Je podľa neho odhodlaná podporovať miestne podniky a pozýva predajcov z Veľkej Británie, Nemecka, Francúzska, Talianska a Španielska, aby začali ponúkať svoj tovar na jej platforme.