Podľa OĽaNO sa nový tender nepripravuje, lebo ministerstvo aj NDS kryje biznis Smeru-SD. OĽaNO upozornilo na vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý sa v minulosti vyjadril, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za „symbolické jedno euro“.

OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.

„Pán Vážny ako minister dopravy opakovane celé Slovensko vedome klamal, že si budeme na splátky splácať tento mýtny systém, lebo si to nemôžeme dovoliť kúpiť celé, ale na konci po 13 rokoch to prejde za euro do rúk štátu,“ vyhlásil líder OĽaNO Igor Matovič v piatok na tlačovej konferencii.

Ukradnuté milióny

Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu, ako aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.

„Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur,“ vyčíslil I. Matovič a celú kauzu označil za „biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov“.

„Okradli ľudí o 700 miliónov eur a chcú nás okradnúť o ďalších 400 miliónov eur,“ vyhlásil I. Matovič. V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa I. Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur.

I. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov. „Dokopy ide o 500 miliónov eur. Tu je odpoveď, prečo NDS ani ministerstvo dopravy, pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) a za asistencie strany SNS, nekonajú. No robí tak preto, lebo SR má len dve možnosti,“ podotkol I. Matovič.

Podľa neho buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu a za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur.

Predvolebná kampaň

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozornil ešte vlani v novembri na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku. Ľ. Vážny ako súčasný poslanec parlamentu vo štvrtok podal pre situáciu, ktorá vznikla okolo mýtneho systému, trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru (GP) SR na neznámeho páchateľa.

Domnieva sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov, a to trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade aj trestného činu poškodzovania cudzích práv.

Dôvodom podania trestného oznámenia podľa neho je, že v súvislosti s vybudovaním mýtneho systému v súčasnosti „neutíchajú útoky na jeho osobu“. „Je cítiť, že vrcholí predvolebná kampaň. Táto téma sa stala predmetom nekorektného politického boja. Trvám na všetkých argumentoch, ktoré som uviedol. Verím, že polícia a príslušné orgány celú kauzu vyšetria nestranne, odborne a dúfam, že v termíne do parlamentných volieb,“ vyhlásil Ľ. Vážny po tlačovej konferencii OĽaNO.

Ministerstvo dopravy koncom vlaňajška uviedlo, že nová súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému bude už úloha novej vlády. O výhodnejšom nastavení prerozdelenia príjmov z prevádzky tohto systému bude totiž možné rozhodnúť až po skončení aktuálne platnej zmluvy.

Dlhšie ako rok

NDS dôrazne odmieta informácie hnutia OľaNO. Spoločnosť uviedla, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok. Uviedla to v reakcii na tlačovú konferenciu OĽaNO, ktoré zverejnilo utajovanú zmluvu so spoločnosťou Skytoll.

„Koncom decembra sme k tendru na komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami sme zaslali desiatkam spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke NDS,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

NDS tvrdí, že aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúva do štúdie realizovateľnosti. „Tú následne predložíme Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR. Okamžite po vyhodnotení ÚHP dokončíme súťažné podklady na verejné obstarávanie, ktoré zašleme Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nový tender na komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy,“ priblížila M. Michalová.

Skúsenosti z Česka

Podľa NDS skúsenosti z Českej republiky hovoria o tom, že žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému.

„Pre české ŘSD to znamená, že musia na vlastné náklady ekologicky zlikvidovať starý mýtny systém, ktorý je v majetku ŘSD, jeho využitie však bude nulové," dodala M. Michalová.

Ministerstvo dopravy upozornilo na to, že minister Árpád Érsek dlhodobo hovorí o nevýhodnosti zmluvy.

„OĽaNO opäť kope do otvorených dverí, súčasný minister dlhodobo deklaruje, že zmluva so spoločnosťou Skytoll je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše. Ministerstvo už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť,“ uviedla hovorkyňa rezortu Karolína Ducká.

Ministerstvo plánuje vypísať súťaž v máji tohto roka. „Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná,“ doplnila K. Ducká s tým, že navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami Európskej únie o mýtnom systéme.