Sériu vyšetrovaní, ktoré sa týkali podhodnotenia textilu a obuvi vstupujúcich do EÚ v období rokov 2013 – 2016, uzavrel OLAF vlani. Európskej komisii (EK) odporučil, aby pýtala peniaze od štátov, ktoré umožnili, aby sa clá takto krátili.

Úrad pritom vypočítal, že Slovensko ako krajina zodpovedná za dohľad na vyberanie cla na svojom území má do rozpočtu EÚ zaplatiť 302 miliónov eur. Z vybraného cla odvádza každá členská krajina 75 percent, zvyšných 25 percent jej zostáva.

Či Slovensko skutočne bude musieť platiť, v tejto chvíli nie je zrejmé. Colné podvody sa podľa informácií Denníka N diali najmä v rokoch 2013 a 2014, keď finančnú správu, pod ktorú patria aj colnice, riadil jej súčasný šéf František Imrecze. Jeho viceprezidentkou bola súčasná štátna tajomníčka na ministerstve financií Dana Meager. Daňovú a colnú sekciu v tom čase viedol ďalší neskorší viceprezident Daniel Čech.

„Finančná správa v závere roka 2017 prijala správu OLAF týkajúcu sa deklarovania nízkych hodnôt určitých druhov tovarov pri dovoze do EÚ. S prihliadnutím na nezrovnalosti, nejasnosti, rozpory a nejednoznačný výklad v jednotlivých bodoch správy, zaslala finančná správa žiadosť o odpovede na otázky týkajúce sa záverov preverovania vedeného OLAF,“ odpísala Denníku N jej hovorkyňa Ivana Skokanová. Úrad na tento list ešte nereagoval.

Kde sa najviac podvádzalo

Slovenská finančná správa zároveň tvrdí, že deklarovaná suma nie je konečná, považuje jej výšku za neopodstatnenú a neoprávnenú a musí ju ešte posúdiť EK.

Komisia pre denník reagovala, že momentálne voči Slovensku neprebieha žiadne konanie o porušení právnych predpisov EÚ súvisiace s podhodnocovaním tovarov.

„Čo sa týka správy o vyšetrovaní OLAFu, momentálne prebieha úvodná komunikácia so slovenskou stranou o záveroch vyšetrovania. Európska komisia, najmä jej Generálne riaditeľstvo pre rozpočet, túto komunikáciu pozorne sleduje, aby v prípade potreby podnikla ďalšie potrebné kroky,“ uviedla v reakcii.

O zisteniach OLAF vie aj slovenské ministerstvo financií. „Finančná správa si od OLAF následne po obdržaní správy vyžiadala vysvetlenie k niektorým v nej zverejneným informáciám. Doteraz však toto vysvetlenie od OLAF nemá k dispozícii. Preto je nateraz predčasné vyvodzovať akékoľvek závery,“ reagoval tlačový odbor rezortu.

Podľa európskych kriminalistov sa na podvody s textilom a obuvou využívala cesta po mori z Číny cez nemecký prístav Hamburg a v oveľa menšej miere cez iné prístavy. Kontajnery tam prekladali na kamióny a na colné konanie ich prevážali do iných krajín EÚ – hlavne do Veľkej Británie, na Slovensko, do Česka, Francúzska a na Maltu.

S textilom sa podľa OLAF najviac podvádzalo vo Veľkej Británii, kde straty pre rozpočet EÚ vypočítali na 1,9 miliardy eur.