Prísne obmedzenia zavedené Medzinárodným olympijským výborom (MOV), kto smie a nesmie používať slová „London Olympics“ (londýnska olympiáda), prípadne oficiálne logo a ďalšie symboly hier, vyústili do surrealistickej situácie, za akú by sa nemusel hanbiť ani skeč komediálnej skupiny Monty Python, napísal nemecký denník Die Welt.
Telefón v odevnom podniku Stephena Holta už celé dni neprestáva zvoniť. Fotografie jeho výkladnej skrine v anglickom meste Surbiton sa šíria po internete ako oheň.
S. Holt chcel vo svojej výkladnej skrini nejako zobraziť olympijskú tematiku, no ako „nesponzor“ olympijských hier to mal prísne zakázané. Okrem oficiálnych sponzorov nesmie nikto používať olympijské kruhy, alebo slová „London“ (Londýn), „Gold“ (zlato), „Games“ ( hry) alebo dokonca „Summer“ (leto) na reklamné účely. Celkovo je na indexe 20 zakázaných slov a symbolov.
To však S. Holta neodradilo. Po celé týždne na jeho výkladnej skrini stojí: „Lodnon 2102 Oimplycs“ spolu s piatimi olympijskými kruhmi – premaľovanými na hranato. Nového symbolu hier sa rýchlo ujala internetová komunita a sociálne siete. Postupom času získali Lodnon 2102 Oimplycs vlastnú oficiálnu stránku, ktorá sa hrdo hlási k tomu, že nie je sponzorovaná Pepsi a sieťou reštaurácií Burger King - konkurentmi olympijských sponzorov Coca Cola a McDonald's.
Výbor hrozí pokutami
Veľký ohlas má táto forma protestu okrem iného aj preto, že v Británii panuje všeobecné rozčarovanie z prísnych obmedzení na reklamu, ktoré vyhlásil Medzinárodný olympijský výbor. Od polovice júla na ich dodržiavanie dohliada 300 príslušníkov „značkovej polície“, ktorí prečesávajú krajinu a pátrajú po porušovaní týchto pravidiel.
Veľké spoločnosti, ako General Electric (GE), McDonald's, Visa či British Telecom (BT), zaplatili zhruba 1,8 miliardy eur za sponzorovanie hier, čo vykrylo približne polovicu prevádzkových nákladov. Každý sponzor za to dostal sľub, že vo svojom sektore bude mať exkluzívne reklamné práva. Britskí organizátori hier postupujú v dodržiavaní tohto sľubu veľmi tvrdo. Každému, kto reklamné pravidlá poruší, hrozí pokuta vo výške 25 600 eur.
Kontrola je dôsledná
Zanietenie kontrolórov však dosiahlo komické proporcie, ako dokazuje napríklad príklad osemdesiatjedenročnej babičky Joy Tomkinsovej, ktorá uplietla svetrík na bábiku s nápisom „GB 2012“ v hodnote 1,3 eura a chcela ho darovať do cirkevnej lotérie. Neskôr zistila, že svetrík sa nesmie žiadnej bábike obliecť na príkaz kontrolórov hier.
O nič lepšia nebola situácia ani v kaviarni na juhu Londýna, ktorá si do výlohy zavesila päť kruhových žemlí s otvorom uprostred prepojených ako olympijské kruhy. Olympijská značková polícia bola na mieste počas dvadsiatich minút a výzdobu odstránila. A v Plymouthe musela jedna reštaurácia vyškrtnúť z jedálnička „Flaming Torch Baguette“ (bageta Horiaca pochodeň), pretože odkaz na olympijskú pochodeň by bol podľa značkovej polície neprijateľný.
Nemenej absurdná je osud kaviarne Olympic neďaleko štadióna v londýnskom Stratforde. Olympijská polícia považovala názov kaviarne za nevhodný. Majiteľ Kamel Kichane musel na vývesnom štíte zamaľovať písmeno „O“. Počas konania olympijských hier sa tak jeho kaviareň bude volať Lympic.
Ilustračné foto na titulke - SITA / AP