Vidieť vašu hodinu fyziky je veľký zážitok. Žiaci boli nadšení, zapájali sa, natáčali si pokusy na mobily, snažili sa premýšľať a hľadali odpovede na vaše otázky. Dokonca aj učitelia nevdojak volali odpovede. Čím to je?
Lebo experiment je zážitok. Vyučovanie fyziky by malo byť vždy spojené s experimentom, fyzika by sa takto mala učiť vždy a všade. Mám v kabinete učebnice fyziky staré vyše sto rokov, aj tie hovoria o tom, že žiak musí robiť predovšetkým experimenty, bádať a odhaľovať.
Jozef Beňuška, učiteľ fyziky Gymnázia Viliama Paulínyho-Tótha v Martine Zdroj: Miroslava Spodniaková
Tento prístup učiteľom chýba, učia vzorce, poučky, učitelia píšu na tabuľu definície, diktujú žiakom poznámky a zážitkový, experimentálny prístup absentuje. Pozor, tým netvrdím, že učitelia experimentálny prístup nechcú robiť.
Prečo?
Dôvody sú rôzne. Pri danej časovej dotácii učitelia nemajú šancu odučiť osnovy experimentálnou formou. Pri obsahovej reforme školstva v roku 2008 sa výrazne znížil počet hodín fyziky, na gymnáziu z deviatich hodín týždenne na päť hodín [dve hodiny týždenne v prvom ročníku, dve v druhom a jedna v treťom ročníku štvorročného gymnázia].
Pojem laboratórne cvičenia bol zo štátneho vzdelávacieho programu vypustený a tým praktické cvičenia žiakov boli zrušené úplne. Zákon pritom učiteľom vyslovene prikazuje, aby učili bádateľsky, experimentálnou formou, aby žiakom prechádzali rukami pomôcky a aktívne sa zúčastňovali sa na experimentoch. Som presvedčený, že 90 percent škôl porušuje predpisy a toto nerobí.
Ako to zvládate vy?
Cítim úžasnú podporu zo strany vedenia školy. Vyučovanie fyziky je nevyhnutne späté s experimentom, no učiť experimentálne, zážitkovo nemá význam, ak máte v triede viac ako 15 žiakov.
To znamená, že hodinu učím fyziku
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?