Pre Qantas bude spojenie medzi Perthom a Londýnom skúškou plánovaného zavedenia siete letov na mimoriadne dlhé vzdialenosti, ktorú by chcela spoločnosť rozvinúť do roku 2022. Austrálsky Perth patrí medzi najviac izolované mestá na svete a je považované za hlavné mesto nerastného bohatstva Austrálie. Ťažia tu firmy BHP Billiton a Rio Tinto, s ktorých akciami sa obchoduje v Austrálii aj v Británii.
Aby trasa uspela, musí sa jej podariť odolať pravidelnému cyklu rozkvetu a prepadu ťažby komodít, pretože Qantas potrebuje hlavne obchodných cestujúcich, ktorí budú ochotní dať prednosť kratšej ceste, než letu s medzipristátím v Ázii alebo na Blízkom východe.
„Máte sektor nerastných zdrojov na oboch stranách, máte banky, máte právnikov, ktorí všetci chcú lietať rýchlo, spoľahlivo a pohodlne,“ povedal agentúre Bloomberg profesor z univerzity v Sydney Rico Merkert. „Myslím si, že sú pripravení platiť prirážku.“
Ťažobné spoločnosti v západnej Austrálii ťažia viac ako tretinu svetovej železnej rudy, ale aj drahokamy a vzácne kovy. Sektor tiež podporuje spoločnosti zamerané na finančné služby. Nie každý je však presvedčený o budúcnosti trasy. Lietadlo letiace z Perthu do Londýna budú musieť doplniť cestujúci z celej Austrálie, upozorňuje Volodymyr Bilotkach, autor knihy Ekonomika leteckých spoločností. Let zo Sydney do Londýna cez Perth však podľa neho ušetrí len málo času v porovnaní s letom cez Áziu alebo Blízky východ.
Hovorca aeroliniek Qantas Andrew McGinnes uviedol, že rezervácie na novej trase sú vysoké a firemní klienti z východnej Austrálie naznačili, že pri svojej ceste do Londýna sa zastavia na rokovaní v Perthe. „Je to veľmi konkurenčný trh, ale toto je unikátny let,“ povedal A. McGinnes.
Avšak analýza času letu a cien naznačuje, že Qantas bude čeliť veľkým výzvam. Let triedou business z Perthu do Londýna aerolinkami Qantas v polovici júna bude stáť 6614 austrálskych dolárov (približne 4120 eur).
Let aeroliniek Singapore Airlines cez Singapur je o dva a pol hodiny dlhší, ale podľa internetových stránok WebJET stojí len 4843 AUD (3017 eur). Úspech trasy medzi Perthom a Londýnom môže položiť základy prevádzkovania ešte dlhších trás do Európy. „Je to naozaj len začiatok,“ dodáva Merkert.
Lietadlo Boeing 787 Dreamliner spoločnosti Qantas vzlietlo z Perthu v sobotu o 18:50 miestneho času a na londýnskom letisku Heathrow pristalo v nedeľu po 17 hodinách a šiestich minútach.