Ročne tak rakúsky štát podľa portálu Austrianaviation.net príde na nižších daniach približne o 50 miliónov eur. Manažment letiska Viedeň v tom vidí pozitívny signál pre cestujúcich, zvyšovanie konkurencieschopnosti letiska a dúfa, že daň čoskoro úplne zrušia.
Túto osobitnú daň zaviedli v Rakúsku v roku 2011 a okamžite sa stretla s ostrou kritikou aerolínií. Niki Lauda ju označil za nezmysel a vtedajší šéf Austrian Airlines Peter Malanik ju dokonca nazval subvencovaním bratislavského letiska.
Štátom inkasovaná suma však predstavuje niekoľko percent z celkovej ceny letenky. TREND.sk si na webe lowcostovej spoločnosti Eurowings našiel napríklad letenku z Viedne do Barcelony za 79,99 eura. Za samotný let dopravca účtuje 51,70 eur, okrem toho však cestujúci zaplatí ešte 24,79 eura rôzne letiskové poplatky. Niečo totiž stojí aj vybavovací proces, „použitie“ rôznych priestorov letiska, prípadne autobus od terminálu k lietadlu a 8,42 eura stojí bezpečnostná prehliadka pasažiera.
Daň z predaja leteniek však nemá iba Rakúsko. V Nemecku sa platí za lety do 2 500 kilometrov 7,46 eura, medzi 2 500 až 6-tisíc kilometrov 23,31 eura a nad 6-tisíc kilometrov 41,97 eura. Pri schvaľovaní sa hovorilo aj o ekológii, pretože splodiny z motorov lietadiel a ich hluk zaťažujú životné prostredie a štát môže z dane spolufinancovať aj ekologické projekty.
Takéto dane inkasujú aj viaceré ďalšie európske štáty, vrátane Spojeného kráľovstva či Francúzska, kde je dokonca takáto daň na každom letisku iná. Holandsko však napríklad daň zrušilo. Slovensko ani Česko takúto daň nemajú.
Ale aj keď krajina daň z predaja leteniek nemá, nemusí to automaticky znamenať nižšiu úhrnnú cenu letenky. Španielsko daň síce nemá, ale všetky letiskové poplatky, napríklad v rámci letu z Barcelony do Viedne, predstavujú 37,48 eura. Viac ako v Rakúsku aj s daňou.