Čínske značky sa na ruskom automobilovom trhu podieľajú v súčasnosti takmer tretinou. Práve trh s autami najviac poukazuje na rastúci význam Číny pre ruskú ekonomiku po odchode západných firiem reagujúcich na vojnu na Ukrajine, informuje Reuters na základe údajov ruskej analytickej spoločnosti Autostat.
Nedávne údaje Združenia európskych podnikov (AEB) ukázali, že v Rusku sa v novembri predalo okolo 46 400 osobných a ľahkých úžitkových vozidiel. To je o 61,6 percent menej než v rovnakom mesiaci minulého roka. Dôvodom sú sankcie západných štátov po februárovom útoku Moskvy na Ukrajinu, ktoré zhoršili prístup Ruska k niektorým materiálom, ako aj vysoké ceny a pokles dopytu.
Čínske značky predaj zvýšili
Na druhej strane, čínske autá značiek Chery, Geely a Haval zaznamenali zvýšenie predaja. Od januára sa objem ich predaja zvýšil takmer na dvojnásobok. Zatiaľ čo v januári sa v Rusku predalo 8 235 áut čínskych značiek, v novembri to bolo 16 138 vozidiel a podiel na ruskom trhu zo strany Číňanov vzrástol z 9,6 na 31,3 percenta.
„Produkcia áut západných značiek je minimálna a veľmi nízky je aj dovoz. Trh si tak momentálne delia ruské a čínske podniky,“ povedal pre agentúru Reuters analytik ruského automobilového trhu Vladimir Bespalov.
Väčšina západných automobiliek, ktoré s domácimi firmami zápasili o podiel na trhu už pred začiatkom vojny na Ukrajine, po začatí invázie svoje aktivity v Rusku zastavila. Ako povedal Bespalov, ak sa situácia nezmení, čínski výrobcovia by mohli na budúci rok kontrolovať zhruba 35 percent ruského trhu a z pohľadu hodnoty by podiel mohol predstavovať viac než 40 percent.