Na nízku kvalitu železničnej dopravy, zastarané železnice, nedostatok zamestnancov či slabé finančné ohodnotenie upozorňovali desiatky železničiarov na utorkovom verejnom zhromaždení v Košiciach. Išlo o prvé zo série protestných zhromaždení, ktoré odborári plánujú zorganizovať. Štát vyzvali na zodpovedné zaoberanie sa dopravnou politikou. Ministerstvo dopravy ubezpečuje verejnosť, že robí všetko pre to, aby fungovanie železníc nebolo nijako ohrozené.

Podľa odborárov je za aktuálnym zlým stavom v železničnom sektore zlyhanie štátu v dopravnej politike a systéme jej financovania. „Žiadame systémové financovanie železničného sektora, lepšie pracovné podmienky, sociálne istoty a v neposlednom rade spravodlivé mzdové ohodnotenie pre všetkých zamestnancov, porovnateľné s ohodnotením železničiarov v Európskej únii,“ odznelo na proteste.

Slovensko akoby zaspalo

Vládu, rezort dopravy, ministerstvo financií a vedenie železničných podnikov vyzvali aj na vynaloženie maximálneho úsilia pri zabezpečovaní finančných prostriedkov pre sektor železničnej dopravy so zreteľom na zachovanie bezpečnosti, plynulosti a vôbec tejto ekologickej dopravy.

Predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Zaparanik uviedol, že dlhodobo bezvýsledne upozorňujú na situáciu v železničnom sektore. „Slovensko akoby zaspalo, čo sa týka modernizácie, digitalizácie, investovania do budúcnosti,“ povedal s tým, že kým okolité štáty napríklad ovládajú výhybky digitálne, na Slovensku tak musia robiť stále manuálne. Koľajové trate sú podľa jeho slov v žalostnom stave a v niektorých úsekoch vlaky nemôžu ísť pre riziko vykoľajenia rýchlosťou vyššou ako päť kilometrov za hodinu.

ŽSR si uvedomujú zlú situáciu

Upozornil aj na vysoký vek zamestnancov. „Len minulý rok nám odišlo pomaly 1 400 železničiarov. Tento rok zase hrozí, že odíde ďalších 1 500,“ povedal s tým, že odchod do predčasného dôchodku by mohlo oddialiť výrazné zvýšenie miezd, čím by sa práca v železničnom sektore mohla stať zaujímavejšou aj pre mladých ľudí. Dodal, že v súčasnosti prebieha kolektívne vyjednávanie.

Hovorkyňa železníc Vladimíra Bahýlová povedala, že Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) si uvedomujú nie úplne priaznivú situáciu, ktorá je v oblasti železničnej dopravy. „Vyjadrenia odborárov berieme vážne a sme odhodlaní riešiť tieto problémy v rámci možností našej organizácie, ako aj v kooperácii s ďalšími železničnými spoločnosťami a príslušnými štátnymi orgánmi,“ reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

Verejné zhromaždenia železničiarov by v marci mali pokračovať v Žiline, vo Zvolene aj v Bratislave. Odborári následne zvážia ďalšie kroky.

Ďalšie dôležité správy

Železničný dopravca Leo Express začne jazdiť na trati Bratislava - Komárno 10. decembra. Dopravca plánuje denne vypraviť takmer 100 spojov. Železničný dopravca už spustil predaj časových traťových lístkov. Informoval o tom hovorca Leo Express Emil Sedlařík 7. novembra 2023 v Bratislave. FOTO TASR - Martin Baumann
Neprehliadnite

Obyvatelia komárňanského regiónu žiadajú rýchlu modernizáciu železničnej trate do Bratislavy