Vyhliadky slovenských e-shopov sú pri tržbách pred tohtoročnými Vianocami v porovnaní s vlaňajškom konzervatívnejšie. Dôvodom je spomalenie nákupnej aktivity, ale aj ekonomická nestabilita vplyvom inflácie, rastúcich cien energií a ďalších externých faktorov spôsobených konfliktom na Ukrajine. Vyplýva to z výsledkov aktuálneho prieskumu E-shop Barometer, ktorý uskutočnila poradenská spoločnosť KPMG na Slovensku v spolupráci s agentúrou ui42.

Aké sú očakávania?

V porovnaní s rokom 2021 nastala významná zmena v očakávaniach. Po výraznom raste v minulom roku sa e-shopy vracajú do „normálu“ a ich očakávania ohľadom medziročného rastu tržieb sú skôr konzervatívne. Zatiaľ čo 34 percent respondentov predpokladá nárast tržieb, 45 percent opýtaných si myslí, že ich tržby budú skôr nižšie. Takmer štvrtina neočakáva žiadnu zmenu.

Ochladnutie nákupnej aktivity sa prejaví aj na priemernej výške nákupu v predvianočnom období oproti zvyšku roka. Aj tu sú zástupcovia slovenských e-shopov v očakávaniach skôr opatrní. Zatiaľ čo pred rokom až 90 percent z opýtaných očakávalo nárast, tento rok si len 55 percent z respondentov myslí, že priemerná výška za nákup porastie. Zvyšok očakáva skôr pokles.

Dôležitosť propagácie

„Napriek súčasnému vývoju podnikajú slovenské e-shopy aktívne kroky na zníženie potenciálnych negatívnych dopadov. Prehodnocujú obchodné stratégie s cieľom vytvoriť udržateľný model a skvalitniť zákaznícky servis. V uplynulom roku vynaložili nemalé investície na propagáciu a marketing, ale aj zlepšenie funkcionalít e-shopu či ľudských zdrojov. Príležitosť vidia napríklad aj v expanzii do zahraničia,“ priblížila partnerka KPMG na Slovensku Ivana Mazániková.

V tomto roku slovenské e-shopy investovali do viacerých oblasti svojho podnikania. Na otázku „Ktoré oblasti vášho podnikania si vyžadovali v roku 2022 najväčšiu investíciu?“ až 80 percent respondentov v prieskume uviedlo propagáciu. Ďalšie dve najčastejšie uvádzané oblasti boli funkcionality e-shopu (56 percent) a ľudské zdroje (47 percent).

„Takto pred rokom nám v tomto prieskume viac ako tri štvrtiny zúčastnených odpovedalo, že investovali hlavne do skvalitnenia funkcionalít e-shopu. Dnes vidíme, že obchodníci kladú veľký dôraz na prácu s vlastnou zákazníckou bázou, riešia akvizície a s nimi spojenú marketingovú komunikáciu, jej kvalitu a efektivitu,“ doplnil marketingový riaditeľ agentúry ui42 Robo Háger.

Ďalšie dôležité správy

Vianočné nákupy v OC Eurovea
Neprehliadnite

Tohtoročné Vianoce budú na Slovensku podstatne drahšie ako vlani