Pri verejnom obstarávaní určitých vozidiel cestnej dopravy by sa mali zohľadňovať energetické a environmentálne vplyvy počas ich životnosti. A to vrátane spotreby energie, emisií CO2 a určitých znečisťujúcich látok. Počíta s tým pripravovaný návrh zákona o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy.
Predbežná informácia k návrhu zákona, ktorú predkladá Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), bola zverejnená na legislatívno-právnom portáli Slov-lex. Cieľom je podporovať a stimulovať trh s ekologickými a energeticky úspornými vozidlami a zlepšiť príspevok odvetvia dopravy k politikám v oblasti životného prostredia, klímy a energetiky.
Poľsko chce byť „elektro veľmoc“. Plánuje vyrábať vlastné elektromobily
„V návrhu zákona sa uvedú aj vozidlá cestnej dopravy, na ktoré sa uvedená povinnosť nebude vzťahovať. Nová právna úprava zároveň zadefinuje pojem ekologické vozidlo a ťažké úžitkové vozidlo s nulovými emisiami,“ konštatuje ÚVO v materiáli. Cieľom novej právnej úpravy bude zároveň dodržať ustanovené minimálne cieľové hodnoty verejného obstarávania pre Slovensko.
Súčasne platný a účinný zákon o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel podľa predkladateľa neviedol k trhovému vzostupu ekologických vozidiel, najmä pre nedostatky v jeho pôsobnosti. „Vplyv predmetného zákona je veľmi obmedzený pri znižovaní emisií skleníkových plynov a látok znečisťujúcich ovzdušie, ako aj pri podpore konkurencieschopnosti priemyselného odvetvia. Metodika výpočtu prevádzkových nákladov počas životnosti vozidla, upravená v zákone, bola málo využívaná,“ zhodnotil.
Nová právna norma by mala nahradiť práve zákon o podpore energeticky a environmentálne úsporných motorových vozidiel. Návrh tiež predstavuje transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorej cieľom je prispieť k úsiliu o nízkoemisnú mobilitu.