Drogové gangy vnikli do dodávateľských reťazcov lodnej prepravy v „extrémnej miere“, upozorňuje vedúci predstaviteľ Maersku. Zásielky kokaínu do EÚ v posledných rokoch prudko vzrástli; v roku 2021 stúpli podľa údajov agentúry EÚ pre monitorovanie drog EMCDDA na rekordných 303 ton. Financial Times píše, že zločinecké gangy riadia tok drog cez globálne prepravné trasy. V dôsledku toho majú lodné spoločnosti do činenia s „niektorými z najnebezpečnejších ľudí na svete. Spôsob, akým títo ľudia prenikajú do celého dodávateľského reťazca, nielen do lodí alebo prístavov, je dosť extrémny,“ povedal Keith Svendsen, generálny riaditeľ APM Terminals, divízie dánskej lodnej skupiny Maersk.
Varovanie prichádza v čase, keď Európska komisia navrhuje väčšiu koordináciu medzi európskymi prístavmi, vládami a súkromnými spoločnosťami vytvorením tzv. Európskej aliancie prístavov. Jeden z návrhov zahŕňa stanovenie spoločných rizikových kritérií a priorít pre colné kontroly na úrovni EÚ. Rovných 200 miliónov eur bude vyčlenených na financovanie zariadení na skenovanie kontajnerov od roku 2024.
Komisia bude rovnako tak naliehať na členské štáty, aby implementovali existujúce bezpečnostné pravidlá pre prístavy vrátane poskytovania prostriedkov prístavom a lodným spoločnostiam na „preverovanie svojich zamestnancov pri podozreniach z korupcie“. Belgické prístavné mesto Antverpy je podľa colných úradov najväčším uzlom pašovania kokaínu v Európe, pričom v roku 2022 bolo zadržaných 110 ton.
Antverpy v súčasnosti skenujú len asi dve percentá tovaru, ktorý prechádza prístavom, ale do roku 2028 plánujú preverovať všetky kontajnery pochádzajúce z Latinskej Ameriky, ktoré sú považované za „vysoko rizikové“. K. Svendsen však upozorňuje, že dôležitejšie by bolo kontrovať zamestnancov a nie náklady. „Vyskytli sa incidenty, pri ktorých došlo k infiltrácii, zamestnanci boli nútení pomáhať“ drogovým gangom, povedal.
Úrady v prístave Rotterdam odhalili v júli na lodi Maersk osem ton kokaínu v odhadovanej hodnote 600 miliónov eur, čo je najväčší objem zadržaného kokaínu v Holandsku. „Máme medzinárodný obchod s drogami, ktorý využíva legitímnu infraštruktúru na presun tohto produktu infiltráciou do dodávateľských reťazcov,“ uvádza šéf divízie Maersku.
Komisia odmietla zatiaľ komentovať dokument, ktorý sa do zverejnenia ešte môže zmeniť. Právnik v HFW Richard Neylon si myslí, že niekedy „nie je v moci vlastníkov lodí otvárať a kontrolovať“ kontajnery. „Námorná doprava je nevyhnutná pre medzinárodný obchod. Riziko pašovania drog ju nemôže zastaviť.“