"Máme územné rozhodnutia na všetky úseky. Budeme pokračovať so stavebnými povoleniami a s výkupmi pozemkov. V najbližších dňoch zverejníme predbežné oznámenie o začatí súťaže na koncesionára na tento projekt," povedal na tlačovej besede Počiatek. Návrh na realizáciu PPP chce ministerstvo dopravy predložiť vo vláde do konca januára.
Predpokladané stavebné náklady na stavbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka pri Dunaji - Rača (27,3 km), R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec (6,5 km), R7 Bratislava, Ketelec - Dunajská Lužná (8,2 km) a R7 Dunajská Lužná - Holice (17,4 km) sú podľa štátnej expertízy 1,3 mld. eur. Minister dopravy očakáva, že všetky úseky v rámci PPP by mohli byť dokončené do roku 2020, ak by sa ich výstavba začala v roku 2016. Odhadované náklady na výkup pozemkov sú podľa rezortného štátneho tajomníka Viktora Stromčeka 368 mil. eur.
"V prípade, že by sa tento projekt realizoval za súčasných podmienok a expertíznej ceny, tak by ročná splátka vychádzala na 150 mil. eur," predpokladá Počiatek. Dúfa však, že vysúťažená cena bude nižšia. Počas koncesie na tridsať rokov by tak mal štát budúcemu koncesionárovi zaplatiť za výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu D4 a R7 spolu predbežne 4,5 mld. eur v závislosti od podmienok. Štát v súčasnosti spláca koncesionárovi na R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a na severnom obchvate Banskej Bystrice zhruba 130 mil. eur ročne. Vzhľadom na možnosti rozpočtu by mohol platiť na koncesie približne 260 mil. eur za rok.
O stavbe D4 a R7 formou PPP uvažovalo aj predošlé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom (KDH). Poslanec a vtedajší rezortný štátny tajomník Arpád Érsek (Most-Híd) na tlačovej besede zdôraznil význam projektu pre rozvoj obcí a miest juhovýchodne od Bratislavy. "Vlády odchádzajú, prichádzajú, ale cesta zostáva. Bez politických aspektov je to naša priorita a bol by som veľmi rád, keby v januári táto vláda potvrdila PPP projekt. V najbližšom období sa zas stretneme so starostami okolo tridsať obcí, aby vydávali povolenia čo najskôr," povedal Érsek.
Záujemcovia o účasť v tendri na koncesiu pre stavbu, financovanie a prevádzku D4 a R7 sa môžu oboznámiť s dokumentmi projektu na dvoch špeciálnych webových stránkach. "Chceme, aby účasť potenciálnych záujemcov v takomto projekte bola čo najväčšia. Budeme transparentne zverejňovať všetko, čo môžeme," uviedol Počiatek. Odľahčiť preťaženú dopravu v Bratislave bude podľa ministra dopravy možné, len ak budú v prevádzke spolu D4 a R7. Tvrdí, že bez realizácie tohto projektu by vzhľadom na očakávaný rast intenzity dopravy v Bratislave po roku 2020 nastal kolaps. O výstavbe obchvatu hlavného mesta z iných zdrojov ako cez PPP by bolo možné uvažovať až po roku 2023.
Poradenské služby pre PPP poskytuje medzinárodné konzorcium na čele s poradenskou spoločnosťou PricewaterhouseCoopers. Ďalšími členmi konzorcia sú právnická firma White&Case a spoločnosť Obermeyer Corporate Group, ktorá sa zaoberá technickou prípravou stavieb. Cena týchto služieb na štyri roky by nemala presiahnuť 6,1 mil. eur.