Ako konštatoval, obchodníci reagujú na pokles domácich potravín na pultoch zatiaľ len prísľubmi. V priebehu piatich rokov klesol totiž podiel slovenských potravín až o 20 percent.
Bezkonkurenčne najviac slovenských potravín ponúka svojim zákazníkom COOP Jednota (62 percent) a CBA (51 percent). Hodnotou 19 percent zostal nezmenený podiel privátnych, neznačkových potravín.
Ukazuje sa, že obchodníci radšej investujú do reklamy a presviedčajú spotrebiteľov o svojom vzťahu k Slovensku, ako reálne predávajú slovenské potraviny. Tak reagujú niektoré obchodné reťazce na výsledky prieskumu renomovanej spoločnosti GfK Slovakia o podiele domácich potravín na pultoch slovenských predajní. Potravinárska komora Slovenska (PKS) v spolupráci s agentúrou GfK Slovakia prieskum realizuje už piaty rok. Po prvýkrát sa prieskum uskutočnil v roku 2011 a podiel domácich potravín vtedy dosiahol polovicu. Najnovší prieskum bol realizovaný v období od 18.3.2015 do 2.4.2015 na rovnakej vzorke 360 predajní.
Celkový podiel domácich potravín dosiahol hodnotu 40 percent
„Prieskum podáva objektívnu informáciu o tom, ako vyzerá ponuka slovenských potravín na pultoch vybraných obchodných reťazcov. Potravinári chcú mať s obchodníkmi korektné vzťahy a ponúkajú im kvalitné potraviny. Boli by sme veľmi radi, ak by k politike podpory domácej produkcie mali obchodníci rovnaký prístup, ako v iných členských štátoch. Najmä, ak spotrebitelia si začínajú uvedomovať význam podpory domácej ekonomiky, zamestnanosti a kvalitných a bezpečných potravín, ktoré sú ponúkané slovenskými potravinármi,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident PKS.
Celkový podiel domácich potravín v roku 2015 dosiahol hodnotu 40 percent, čo je od roku 2011 pokles až o 10 percentuálnych bodov (p.b.) a reálny úbytok o 20 percent. Medziročne sa podiel slovenských potravín znížil o 3 p.b., čo predstavuje úbytok až o 9,3 percenta.
„Najmenej sú domáce potraviny zastúpene v obchodných reťazcoch Lidl a Kaufland, najviac v COOP Jednota. COOP Jednota je spoľahlivý partner, ktorého reklamné slogany sú aj zrkadlom jeho podnikateľskej praxe. Objektívnosť prieskumu o domácich potravinách na pultoch našich predajní realizovaného spoločnosťou GfK Slovakia potvrdzujú aj štatistické údaje EUROSTAT-u, podľa ktorých je zastúpenie slovenských potravín na domácom trhu na úrovni 40 percent,“ uviedol Daniel Poturnay.
Pri hodnotení jednotlivých krajov klesol podiel slovenských potravín v porovnaní s minulým rokom v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Banskobystrickom, Košickom, nezmenil sa v Prešovskom kraji, o jeden percentuálny bod stúpol v Trenčianskom kraji. Najmenej domácich potravín ponúkajú zákazníkom hypermarkety.
Pokles nastal vo všetkých formátoch predajní
Medziročne bol zaznamenaný najväčší pokles domácich potravín pri olejoch o 33 p.b. zo 46 percent na 13 percent (78,8 percenta), mäsových výrobkoch o 10 p.b. z 55 percent na 45 percent (18,2 percenta), nealkonápojoch o 9 p.b. z 31 percent na 22 percent (29,1 percenta), cestovinách o 7 p.b. zo 47 percent na 40 percent (14,9 percenta), pri trvanlivom pečive o 7 p.b. z 35 percent na 28 percent (20 percent) a pri nečokoládových cukrovinkách o 4 p.b. zo 17 percent na 13 percent (23,5 percenta).
Najslabšie zastúpenie domácich potravín tradične nájdeme v predajniach spoločnosti Lidl (14 percent), v ktorých medziročne kleslo zastúpenie domácich produktov o 2 p.b., čo predstavuje medziročný pokles o 12,5 percenta.
Pokles v ponuke domácich potravín nastal pritom vo všetkých formátoch predajní. Dohoda s obchodníkmi podpísaná v decembri 2013, ktorá vtedy reagovala na pokles podiel domácich potravín, nepriniesla žiadnu pozitívnu zmenu.
PKS monitoruje podiel domácich potravín už od roku 2011. Počas piatich rokov sa na pultoch výraznejšie zúžila ponuka niektorých domácich potravín. Podiel nečokoládových cukroviniek klesol o 24 p.b. (64,9 percenta), čokoládové cukrovinky o 32 p.b. (62,7 percenta), oleje o 27 p.b. (96,8 percenta), trvanlivé pečivo 23 p.b. (45,1 percenta) a mäsové výrobky o 17 p.b. (27,7 percenta).