Min Liová do nákupného centra nechodí často, no keď už doň ísť musí, jej kroky vždy smerujú rovno do suterénu, a nie na prvé poschodie, kde majú obchody luxusné značky ako Gucci, Chanel či Louis Vuitton.
„Prvé poschodie je pridrahé,“ vysvetlila pre portál CNBC 26-ročná Liová, ktorá ani zďaleka nie je jediná, kto musel zmeniť svoje nákupné zvyky.
Trend B1B2
Mladí Číňania dnes čoraz častejšie nakupujú a stravujú sa v suterénoch nákupných centier. Tento trend sa na sociálnych sieťach udomácnil pod názvom „B1B2“ ekonomika, keďže týmito písmenami a číslami sa podzemné podlažia zvyknú označovať.
V suterénoch nákupných centier sa nachádzajú lacné obchody s darčekmi a suvenírmi, odevmi, supermarkety a iné cenovo dostupné obchody so spotrebným tovarom. Prenajímatelia sa snažia kľúčových nájomcov ako Louis Vuitton, Apple či Starbucks umiestniť na prízemie alebo prvé poschodie, kde je nájom vyšší, vysvetlil Shaun Rein, riaditeľ spoločnosti China Market Research Group.
Z historického hľadiska prilákali obchody s kvalitným tovarom vždy viac zákazníkov, no slabnúca čínska ekonomika situáciu otočila v prospech lacnejších značiek. Hešteg „#Mladí ľudia chodia na nákupy len do B1B2“ sa nedávno stával populárnym na čínskej sociálnej sieti Weibo.
„Všetko, čo si môžeme dovoliť, je pod zemou!“ napísal jeden z používateľov pod príspevok o tom, ako mladí zvyčajne rovno mieria na nákupy do suterénu. Ak sa nejaký obchod nachádza v nadzemných podlažiach, miestni povedia, že je „v nebi“, čo značí, že ide o niečo nedosiahnuteľné.
Dokonca aj suterénové obchody v niektorých nákupných centrách vo veľkomestách Šanghaj či Kanton sú pre Číňanov príliš drahé. „Ľudia jednoducho cítia, že budúcnosť je neistá. Mladí sa pravdepodobne budú musieť prispôsobovať súčasnej ekonomickej situácii niekoľko ďalších rokov,“ podotkla asistentka sociológie na Newyorskej univerzite v Šanghaji Jia Miaoová.
Problémy mladých
Veľa mladých Číňanov sa snaží nájsť stabilné zamestnanie alebo zarábať dostatok peňazí, aby si mohli dovoliť žiť slušne. Čoraz viac ale musia nedobrovoľne šetriť.
Podľa prieskumov bola v roku 2022 priemerná mesačná mzda ľudí s bakalárskym titulom na úrovni 5 990 čínskych jüanov (782 eur). Iba 6,9 percenta ľudí po nástupe do práce zarábalo mesačne vyše 10-tisíc jüanov (1 306 eur). Čína dokonca od augusta prestala zverejňovať údaje o nezamestnanosti mladých po tom, čo niekoľkokrát po sebe zaznamenala rekordne vysoké čísla.