Ak platí, že prudký nárast vládnej podpory pre strategické odvetvie vyvolá globálnu vojnu o dotácie, potom Európska únia možno práve rozpútala jednu zo svojich najväčších bitiek, píše Bloomberg. Európski predstavitelia sa obávajú straty miliónov pracovných miest v automobilovom sektore, ktoré sú ohrozené rastúcim exportom elektrických vozidiel z Číny. Rozhodli sa preto prešetriť oprávnenosť finančnej podpory Pekingu pre odvetvie elektrických vozidiel.

Môže trvať až deväť mesiacov, kým dospejú k záveru, a pravdepodobne to povedie k novým clám EÚ na dovoz čínskych elektromobilov, ktoré by sa mali blížiť k úrovni 27,5 percenta. Clá v podobnej výške už uvalili USA na čínske elektromobily.

Agresívne kroky Washingtonu v boji proti Číne, ako aj čoraz silnejší vzdor Európskej únie sú súčasťou snahy „vrátiť výrobu domov“, najmä pokiaľ ide o kľúčové sektory, ako sú polovodiče, farmaceutický priemysel a ťažký priemysel, ktoré negatívne ovplyvnila pandémia koronavírusu. Táto snaha o zabezpečenie fungovania dodávateľských reťazcov v kombinácii s napätím po ruskej invázii na Ukrajinu vyústila do súčasného stavania obchodných bariér.

Veľký čínsky trh

Ak by EÚ zaviedla clá, čínsky vývoz by stratil jeden z posledných veľkých trhov. Je však možné, že by svoju produkciu presmeroval na miesta, ako je napríklad Spojené kráľovstvo. Otázna je aj reakcia Pekingu. Čína je hlavným dodávateľom surovín a komponentov pre priemysel EÚ a kľúčovým trhom pre nemecké automobilky. Európske firmy by tiež mohli byť zraniteľné voči náhlym zmenám v predpisoch, ktoré obmedzujú ich prístup na obrovský čínsky spotrebiteľský trh.

„Je to naozaj dosť riskantné,“ povedal obchodný expert Sam Lowe, partner poradenskej spoločnosti Flint Global v Londýne. „Určite treba rátať s tým, že to Čína nenechá len tak,“ dodal.

EÚ dobiehajú Spojené štáty, ktoré počas Trumpovej vlády uvalili clá na dovoz čínskych vozidiel a neskôr masívne podporili svoj priemysel elektrických vozidiel prostredníctvom zákona prezidenta Joea Bidena o znižovaní inflácie.

Únia a ďalšie veľké európske ekonomiky bojujú na dvoch frontoch elektrických vozidiel – snažia sa vyrovnať sa vládnej podpore USA pre domácich výrobcov automobilov a dodávateľov batérií a zároveň dobehnúť čínskych výrobcov. Faktom je, že Washington a Brusel sa v súčasnosti vo svojich prístupoch k Číne pokúšajú nájsť spoločnú reč.

„To by mohlo byť zaujímavé, pretože Európa je, samozrejme, pod veľkým tlakom,“ povedal Marcus Berret, člen predstavenstva nemeckej poradenskej spoločnosti Roland Berger. Starý kontinent sa podľa neho usiluje riadiť rovnakou logiku ako Spojené štáty a klásť čoraz väčšie prekážky dovozu čínskych áut.

Ďalšie dôležité správy

Federal President Steinmeier in Mexico
Neprehliadnite

Geopolitika zmenila hru: Čína už nie je najväčším exportérom do USA