Pri tradičných automobiloch so spaľovacím motorom môžu najazdené kilometre a počet rokov rýchlo napovedať potenciálnym záujemcom, koľko by mali za auto zaplatiť.
Pri elektromobiloch tento vzorec nefunguje. Ich hodnota závisí predovšetkým od dojazdu a schopnosti batérie udržať nabitie. Donedávna neexistoval spôsob, ako merať stav batérie, čo brzdilo predaj ojazdených elektromobilov.
To sa však teraz začína meniť, pretože firmy ponáhľajú s rozširovaním testov batérií, ktoré by mali pomôcť kupujúcim zistiť, akú cenu ojazdený automobil naozaj má. Niektoré z nich trvajú iba niekoľko minút, uviedla dnes agentúra Reuters.
Veľký záujem o testy batérií
Jednou z nich je britská začínajúca spoločnosť Altelium, ktorá vyvinula test stavu batérie elektromobilov. Certifikát na základe tohto testu tento rok začalo ponúkať viac ako sedemtisíc predajcov v Spojených štátoch a vyše päťtisíc v Británii.
„Ak nebude správne fungovať trh s ojazdenými vozidlami, nebude správne fungovať ani trh s novými vozidlami a prechod k elektrickému pohonu sa neuskutoční,“ uviedol manažér pre rozvoj podnikania firmy Altelium Alex Jons. Tvrdí tiež, že o testy batérií prejavili záujem aj ďalšie krajiny, vrátane Číny.
Batérie zvyčajne tvoria až 40 percent ceny nového elektromobilu. Je pritom dôležité, ako sa s batériou zaobchádza. Príliš časté rýchle nabíjanie elektromobilu, neustále nabíjanie, keď je batéria takmer plná, alebo ponechanie batérie dlhú dobu plne nabitú, môže viesť k jej rýchlemu znehodnoteniu. Rakúska firma Aviloo, ktorá vyvinula test pre predajcov a súkromné osoby, zistila, že po prejdení 100-tisíc kilometrov sa stav batérie elektromobilu môže líšiť až o 30 percent.
Informácie sú príliš optimistické
Zákazník, ktorý chce použitý elektromobil s 90-percentným dojazdom nového vozidla, môže nakoniec kúpiť elektromobil s dojazdom 70 percent kvôli zlým nabíjacím návykom predchádzajúceho majiteľa. To môže znížiť hodnotu vozidla o tisíce eur, uviedol riaditeľ firmy Aviloo Marcus Berger. Medzi investorov tohto podniku patrí aj Volkswagen.
„Pri elektromobiloch vám počet najazdených kilometrov a veku nič nepovedia,“ uviedol Berger. „Všetko je o batérii,“ dodal.
Výrobcovia áut poskytujú informácie o dojazde elektromobilov, podľa kritikov sú však tieto informácie často príliš optimistické. Preto sú potrebné nezávislé testy. Nedostatočný prehľad tiež poškodil trh s elektromobilmi.
Podľa údajov spoločnosti Recurrent klesli ceny ojazdených elektromobilov v USA v septembri medziročne o 32 percent, ceny áut so spaľovacím motorom ale len o sedem percent. V Británii sa v auguste ceny elektromobilov znížili o 23 percent, zatiaľ čo ceny vozidiel so spaľovacím motorom najmenej o štyri percentá vzrástli, upozornila firma Autotrader.
Ako dôvod uviedla práve obavy spotrebiteľov o životnosť batérií ojazdených elektromobilov. Ceny ojazdených elektromobilov tiež ovplyvnila cenová vojna, ktorú odštartovala spoločnosť Tesla.