Prieskum Conference Board ukázal, že spotrebiteľská dôvera v USA v októbri poklesla na 102,5 zo septembrových 107,8. Udialo sa tak v dôsledku rastúcej inflácie a obáv z možnej recesie v budúcom roku. Domácnosti však majú aj naďalej záujem nakupovať tovar vysokej hodnoty, ako sú motorové vozidlá a spotrebiče.
Existujú však náznaky, že agresívne zvyšovanie úrokových sadzieb začína ochladzovať trh práce, pričom pribúda názor, že je ťažké získať zamestnanie. V prieskume to naznačil diferenciál, ktorý poklesol na 32,5, čo je najnižšia hodnota od apríla 2021.
Index očakávaní, založený na krátkodobom výhľade spotrebiteľov na príjmy, podnikanie a podmienky na trhu práce, klesol na 78,1 zo 79,5 minulý mesiac. Hodnota pod 80 je úroveň spojená s recesiou a naznačuje, že riziká poklesu môžu rásť.
Plánované výdavky rastú
Aj napriek obavám spotrebiteľov vzrástol podiel tých, ktorí plánujú kúpu motorových vozidiel na najvyššiu úroveň od júla 2020. Rovnako tak viac spotrebiteľov plánuje nákup spotrebičov ako chladničky, práčky a vysávače.
„Spotrebitelia majú veľa nadbytočných úspor a sú ochotní čerpať z nich, aby udržali svoje skutočné výdavky stabilné, aj keď inflácia narúša ich skutočné príjmy,“ povedal Scott Hoyt, hlavný ekonóm Moody's Analytics.
Spotrebitelia tiež viac inklinujú ku kúpe domu, pravdepodobne k tomu prispelo prudké spomalenie inflácie cien nehnuteľností. Rastúce úrokové sadzby hypoték však zostávajú prekážkou. Tie sa v súčasnosti blížia k 7 percentám.
Ceny nehnuteľností klesajú
Národný index cien domov S&P CoreLogic Case-Shiller sa v auguste medziročne zvýšil o 13 percent po júlovom zvýšení o 15,6 percenta. Na medzimesačnej báze ceny v auguste klesli o 0,9 percenta, čo je druhý mesačný pokles za sebou.
"Očakávame, že inflácia cien domov sa vo zvyšku roka 2022 spomalí, do konca roka klesne na jednociferné čísla a do druhého štvrťroka 2023 klesne na nulu," povedala Nancy Vanden Houten, vedúca ekonómka USA z Oxford Economics.