Prezidentská kampaň Baracka Obamu nasadila nový nástroj na získavanie peňazí od sympatizantov. Minulý týždeň dostali desaťtisíce predchádzajúcich darcov SMS správu vyzývajúcu na finančnú podporu kampane. „Podporte prezidenta Obamu za menej ako minútu pomocou nášho nového bezpečného systému. V odpovedi len pošlite sumu, kotrú chcete venovať a stiahneme vám ju z kreditnej karty,“ vyzývala podľa časopisu Time správa.
Darovanie peňazí cez SMS je v USA aj v Európe zabehaný koncept. Mobilní operátori v spolupráci s neziskovými organizáciami umožňujú rôzne zbierky napríklad bezprostredne po prírodných katastrofách. Suma darovaná cez SMS sa na konci mesiaca pripíše na účet zákazníka a operátor môže peniaze uvoľniť prakticky okamžite. Na účely politických kampaní ale operátori tento systém otvoriť odmietajú.
Ľudia okolo Baracka Obamu ale vymysleli spôsob ako systém napodobniť. Každému darcovi v minulosti ponúkli možnosť zveriť číslo svojej kreditnej karty a telefónne číslo do databázy kampane. Ak na možnosť pristúpili, počítače teraz dokážu spojiť ich údaje a spolu s odpoveďou na SMS správu autorizovať platbu. Ak si ale človek prevod peňazí rozmyslí, má možnosť transakciu zrušiť.
Podobný postup využívajú na odstraňovanie prekážok k darovaniu aj na webe či v mobilných aplikáciách. Princíp „nakupovania jedným kliknutím“ využívajú viaceré veľké obchodné domy, okrem iného aj internetový gigant Amazon. Zatiaľ sa zdá, že funguje aj v politike. Výzva, ktorú odoslali minulý týždeň, sa podľa magazínu Time stretla s dvadsaťkrát vyššou odozvou ako predchádzajúce pokusy. Jednoduchý proces darovania by mal umožniť, aby ľudia dokázali bezprostredne zareagovať na výzvu v emotívnych momentoch kampane – napríklad po kľúčovom príhovore či po mimoriadnej udalosti. Ľudia z Obamovho tímu tak vytvorili politický ekvivalent impulzívneho nákupu.
Ďalším pozitívnym efektom, je, že B. Obama dokáže počas kampane efektívnejšie kontrolovať takzvaný „burn rate“ - pomer peňazí, ktoré kampaň utráca k príjmom od darcov. To by malo umožniť lepšie rozvrhnutie financií v kampani.
Foto - SITA / AP