„Živé zážitky sú novým luxusným tovarom,“ povedal ešte v roku 2013 Kevin Hartz, keď jeho startup na predaj lístkov Eventbrite ukončil nové kolo financovania.
Továrne dnes produkujú tak obrovské množstvo tovaru, že začína strácať svoje čaro, píše Business Insider. Zákazníci si môžu v internetových obchodoch vyberať medzi tisícami kusov oblečenia, tenisiek či kuchynských potrieb. Tento prebytok zničil radosť z kúpy hmatateľných produktov. Zážitky, ktoré sú limitované, si preto ľudia začali vážiť oveľa viac.
Predsa len existuje iba niekoľko príležitostí vidieť Taylor Swift vystupovať na pódiu, no tenisiek je v internetových obchodoch niekedy aj 20-tisíc druhov. Ceny vstupeniek na koncert preto stúpajú a hodnota topánok klesá.
Rovnaký dynamický vzťah medzi ponukou a dopytom nastane aj v prípade veľkých jazykových modelov a generatívnej umelej inteligencie. Výsledkom bude ďalší nový luxusný obmedzený tovar – ľudia.
Komoditizácia informácií
Modely umelej inteligencie dokážu automaticky generovať text, softvérový kód, lekárske diagnózy, obrázky, hlasy, hudbu, video a mnoho ďalšieho. Možností je čoraz viac. S nástrojmi ako ChatGPT, GPT-4 či DALL-E navyše dokáže pracovať takmer každý a vytvárať ich pomocou skoro neobmedzené množstvo obsahu.
Mnohé úlohy bude vďaka nim možné vykonávať efektívnejšie, v dôsledku čoho budú produkty i služby dostupnejšie a lacnejšie. Avšak nebude to bez následkov. Vo svete strojovo generovaného nadbytku budú zážitky a ľuďmi vykonávané služby stále vzácnejšie a cennejšie, a preto aj čoraz žiadanejšie.
„Informácie sveta sa komoditizujú a menia na jednotky a nuly,“ povedal Hartz. Výnimkou sú obmedzené zdroje ako nehnuteľnosti, cestovanie, sledovanie západu slnka nad Stredozemným morom či surfovanie na Fidži. „Je to luxusný tovar mocenskej elity,“ dodal podnikateľ.
Osobní kuchári a lektori
Čím viac AI automatizuje reštaurácie, tým väčší záujem bude o osobných kuchárov, akým je John Barone, ktorý päť dní v týždni pripravuje jedlá pre bohatý pár zo Silicon Valley. Keď učiteľov z mäsa a kostí nahradia lektori-roboti, boháči si budú s radosťou priplácať za exkluzívny prístup k najlepším expertom z odboru.
„Nemáme dostatok zdrojov na to, aby sme učiteľa poskytli všetkým študentom,“ priznal zakladateľ Khan Academy Sal Khan, podľa ktorého budú lektori vo forme programov s generatívnou AI o tri až päť rokov bežnou praxou.
Mnohí lídri technologických gigantov zo Silicon Valley aj napriek tomu posielajú svoje deti do súkromných škôl, aby si boli istí, že sa im venujú učitelia z mäsa a kostí. Za tieto školy často platia od 58- do 60-tisíc dolárov ročne. Technologická elita má o ne aj napriek tomu stabilný záujem.
Strážcovia financií
A čo správa majetkov úspešných technologických podnikateľov? Aj v tejto oblasti sa boháči radšej spoliehajú na talentovaných finančných poradcov. Bill Gates má vlastnú súkromnú investičnú firmu Cascade, ktorú od roku 1994 riadi správca Michael Larson. Rodinnú firmu Elona Muska už niekoľko rokov riadi bývalý bankár z Morgan Stanley Jared Birchall.
Používanie umelej inteligencie na obchodovanie bolo doposiaľ náročné. Modely AI sú trénované na veľkom množstve dát z minulosti. Keď nastane úplne nová situácia, majú problém sa jej dostatočne rýchlo prispôsobiť. „Ľuďom to ide veľmi dobre,“ dodal vedec Noam Brown zaoberajúci sa umelou inteligenciou s tým, že v rámci finančných trhov nie je o nové situácie núdza.
Marketing v ohrození
E-mailový marketing je jednou z oblastí, ktorá technologickým expertom robí obavy. Vďaka nástrojom generatívnej AI je písanie marketingových správ jednoduchšie a rýchlejšie. Výsledkom bude, že schránky príjemcov denne zaplavia desiatky nových emailov. To ich môže znechutiť do takej miery, že ich už ani nebudú chcieť otvárať.
Podľa Hartza to dopadne tak, že generované emaily budú čítať opäť iba ďalšie modely AI. Marketingová ponuka sa preto ku potenciálnemu klientovi, ktorého mala osloviť, ani nedostane. Ručne písaný email od skutočného človeka bude mať preto zrazu oveľa vyššiu hodnotu.
Falošné celebrity
Umelá inteligencia začína revolucionizovať aj sociálne siete. Tvorcovia obsahu a influenceri sa čoskoro budú snažiť získať pozornosť práve pomocou modelov AI.
Šéf Mety Mark Zuckerberg nedávno povedal, že tvorcovia nebudú stíhať držať krok s dopytom svojich sledovateľov. Jeho spoločnosť preto vytvorí AI verzie celebrít, ktoré budú vedieť príspevky na sociálne siete uverejňovať takmer nonstop. Skutočná interakcia s reálnymi hviezdami bude čoraz vzácnejšia a cennejšia.
Zdravotná služba
Modely AI, akým je Google DeepMind Med-PaLM 2, zvládajú čoraz lepšie riešiť lekárske problémy či analyzovať röntgenové snímky a iné zdravotné údaje. Boháči aj napriek tomu stále vyhľadávajú tých najlepších odborníkov z mäsa a kostí.
Svedčí o tom aj skutočnosť, že lekárske asistenčné služby sú v Silicon Valley mimoriadne obľúbené. Firma One Medical uspela práve vďaka tomu, že ponúkala lepší prístup k skutočným doktorom. Amazon ju v roku 2022 odkúpil za takmer štyri miliardy dolárov.